Saturday, March 15, 2014

1188) SIDANG MEDIA 14 Mac 2013-Bank Meng 'anak tiri' kan pengguna






(14/3/2014) Kuala Lumpur: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah mengadakan sidang media berkaitan dengan sistem pinjaman yang membebankan dan kes-kes penipuan terhadap pengguna.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan dan Tuan Haji Sh. Kareem Khadaeid (Ketua Biro Pemantauan Perkhidmatan Kewangan) menyuarakan rasa kesal kerana terdapat pihak-pihak yang mengambil kesempatan terhadap pengguna terutamanya pengguna Islam. Menurut beliau, hasil dari kajian selama 2 tahun mendapati bahawa hampir 1000 kes kesalahan telahpun difailkan. Kebanyakan kes-kes ini adalah kes penipuan yang telah dibuat oleh pemaju ataupun peguam penguam-peguam yang menjaminkan pulangan pada pengguna dan kes-kes ini sering belaku pada kakitangan Kerajaan.

Selain itu, terdapat beberapa bank juga telah mengambil kesempatan yang sama terhadap pengguna dengan memberi pinjaman dan akhirnya pinjaman itu membebankan pengguna. Yang lebih menyedihkan pula, terdapat bank berkonsepkan Islam juga terlibat secara langsung dengan perkara ini.

Bukan sekadar itu, peguam juga telah memberi keyakinan dan jaminan-jaminan pada penggunanya. Selepas pengguna bersetuju untuk membeli, dengan secara tidak langsung peguam melepas tangan dan membiarkan pengguna menanggung beban jika berlakunya masalah di kemudian hari. Kes-kes seperti ini berlaku apabila pemaju tidak dapat menyiapkan projek perumahan yang telah mereka janjikan. Jika perkara ini berlaku, pihak pemaju hendaklah memulangkan wang kepada pengguna dan pihak bank hendaklah menuntut pampasan dari pihak pemaju terlebih dahulu bukan meng ‘anak tiri’kan pengguna.

Sehubungan itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) akan menyuarakan perkara ini kepada pihak-pihak yang sewajarnya seperti Bank and Financial Institution Act (BAFIA), Kementerian Kewangan, Kementerian Perumahan untuk meneliti semula kes-kes penipuan yang sering kali berlaku di kalangan rakyat Malaysia dan ini secara tidak langsung PPIM menjadi medium perantaraan  dan menerima aduan tentang kes penipuan sebegini.

Akan tetapi, kaedah ini tidak akan berjaya tanpa kerjasama antara Kementerian Kewangan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan atau mana-mana jabatan yang berkenaan. Pihak berkaitan haruslah menyelidik semula dan menyemak kes-kes ini dan mencari jalan penyelesaian agar masalah ini tidak berlanjutan dan akan menyebabkan pengguna menanggung masalah yang amat berat di kemudian hari.

Saranan kepada pengguna, terutamanya pengguna Islam, hendaklah mempunyai peguam mereka sendiri untuk menguruskan urusan jual beli. Elakkan diri daripada menerima tawaran peguam yang tidak dikenali kerana mereka boleh memperdayakan pengguna dengan mudah.


Selain itu, pihak PPIM menyeru supaya mangsa-mangsa penipuan ini tampil ke hadapan memberi keterangan dan cadangan supaya kita dapat membanteras gejala penipuan ini.

No comments:

PERJUANGAN KAMI

PERJUANGAN KAMI

ARKIB ARTIKEL