Monday, May 6, 2019

4923) PENGGUNA PERLU MERANCANG AWAL PERBELANJAAN – UTUSAN MALAYSIA – 4/5/19



KUALA LUMPUR 4 Mei – Hanya tinggal beberapa hari lagi menjelangnya bulan Ramadan, dan pengguna dinasihat agar merancang perbelanjaan masing-masing bagi mengelak berlakunya ketirisan kewangan semasa tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri.
Ketua aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, selain bergantung sepenuhnya dengan Skim Kawalan Harga Musim Perayaan (SKHMP) bagi memeriksa harga barang keperluan, pengguna sendiri sepatutnya cuba untuk berubah dalam tabiat berbelanja.

“Memang benar objektif skim itu untuk mengawal harga, bagaimanapun, kita perlu melihat reaksi pengguna atau amalan terutama semasa musim perayaan,” kata Nadzim ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.
Nadzim berkata, pengguna juga perlu mengubah tabiat membeli-belah dan mengelak berbelanja pada saat-saat akhir kerana ia boleh menyumbang kepada kenaikan harga.
“Sebagai pengguna yang mengetahui tarikh perayaan lebih awal, mereka boleh merancang membeli barang yang penting terlebih dahulu bagi mengelakkan kenaikan harga berikutan pembelian pada saat-saat akhir sesuatu barangan itu,” katanya.
Nadzim juga menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna agar memberi tumpuan bagi membimbing pengguna cara bagaimana untuk mengelakkan berbelanja berlebihan semasa musim perayaan.
“Saya berpendapat kementerian boleh memberi tumpuan untuk melatih pengguna agar mereka boleh menjadi pembeli yang berhemah, bukan sahaja semasa musim Raya malah sepanjang kehidupan mereka,” katanya.
Baru-baru ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, kerajaan bersetuju untuk melanjutkan tempoh penguatkuasaan SKHMP sempena dengan Hari Raya selepas berbincang perkara itu dengan pemegang saham.
Di samping itu, kementerian juga merancang untuk memasukkan lebih banyak barang di bawah skim itu agar pengguna mempunyai banyak pilihan dan mereka boleh membeli pada harga yang lebih murah.




Artikel oleh : Utusan Malaysia

PENGGUNA PERLU MERANCANG AWAL PERBELANJAAN

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...