Monday, January 7, 2013

639) BERITA HARIAN 29/12/12 -Bank Negara seragam dokumen




Headline: Bank Negara seragam dokumen 
Publication: BH
Date of publication: Dec 29, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 001


Kuala Lumpur: Mulai Selasa depan semua institusi perbankan diwajib menggunakan dokumen yang sama bagi perjanjian pinjaman perumahan berjumlah kurang daripada RM500,000.

Dokumen itu menggunakan bahasa mudah untuk memastikan peminjam memahami terma kontrak, syarat utama perjanjian serta tanggungjawab peminjam dan pembiaya.

Bank Negara Malaysia (BNM) memperkenalkan peraturan itu kerana peminjam sebelum ini sukar memahami kontrak berikutan huraian, terma dan syarat utama dalam dokumen perjanjian berbeza di antara bank, selain pengg unaan bahasa yang tidak jelas dan terlalu kompleks.


Headline: Guna dokumen seragam
Publication: BH
Date of publication: Dec 29, 2012
Section heading: Main Section
Page number: 018
Byline / Author: Oleh Mohd Azrone Sarabatin


Kuala Lumpur: Mulai Selasa depan semua institusi perbankan wajib menggunakan dokumen yang sama bagi perjanjian pinjaman perumahan dengan bayaran pokok kurang daripada RM500,000.

Peraturan penggunaan dokumen yang standard itu untuk mengurangkan risiko peminjam tidak memahami sepenuhnya terma kontrak perjanjian mereka.

Menurut kenyataan Bank Negara Malaysia (BNM) semalam, selama ini peminjam menghadapi kesukaran memahami kontrak kerana huraian, terma dan syarat utama dalam dokumen perjanjian berbeza di antara bank, selain penggunaan bahasa yang tidak jelas dan terlalu kompleks.

Dokumentasi standard berkenaan dapat meningkatkan pemahaman peminjam dan membuat perbandingan terma serta syarat utama perjanjian, termasuk tanggungjawab peminjam serta pembiaya.

Inisiatif itu dilaksanakan hasil kerjasama BNM dan Persatuan Bank-bank Dalam Malaysia (ABM) dengan Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (PEMUDAH) serta institusi kewangan.

Garis terma, syarat

Ia untuk menggalakkan keberkesanan dalam proses perniagaan dan mempertingkat kualiti penyampaian perkhidmatan dalam sektor kewangan.

Menurut BNM, institusi perbankan dikehendaki menggariskan terma dan syarat utama secara konsisten dengan menggunakan templat yang disediakan ABM selepas berunding dengan BNM.

BNM juga menjelaskan jumlah bayaran pokok hanya merujuk kepada amaun pinjaman untuk harga pembelian harta kediaman. Bagaimanapun, pinjaman atau pembiayaan boleh digunakan untuk menampung kos pengubahsuaian dan Asurans Gadai Janji Berkurangan Tempoh (MRTA).

Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata persatuan menyokong arahan berkenaan kerana ia memudahkan pengguna membeli rumah.

"Sebagai contoh pembeli terpaksa menandatangani setiap helaian Surat Perjanjian Jual Beli Rumah (S&P) yang tebal dengan tulisan bersaiz kecil sehingga ramai yang hanya menandatanganinya tanpa membaca perjanjian.

"Inisiatif baru ini sudah lama kami perjuangkan bagi meringankan bebanan pengguna," katanya.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...