Monday, September 24, 2018

4638) EMPAYAR DUA TAHUN MUSNAH – HARIAN METRO – 24/9/18



“Memang dulu saya jutawan dan memiliki kehidupan mewah hasil perniagaan online menjual telefon bimbit secara tempahan awal, tapi kini saya tiada wang dan terpaksa meminjam daripada along.
“Saya sudah hidup melarat dan semua perniagaan tidak menjadi.
“Mungkin sudah bukan rezeki saya untuk berniaga seperti ini. Saya juga teraniaya. Wang simpanan berjumlah lebih RM500,000 (hasil perniagaan lalu) sudah digunakan untuk membayar kembali mana yang termampu, sekarang saya tak ada apa-apa lagi,” kata Azmir, 21.
Dua tahun lalu, dia hidup mewah hasil jualan telefon pintar secara tempahan awal dengan pendapatan tahunan berjumlah RM5.5 juta namun kemewahan dikecapi hanya bertahan tiga bulan dan bisnesnya mula mengalami masalah apabila ribuan telefon bimbit yang ditempah melalui pengasas perniagaan dalam talian berkenaan tidak sampai seperti dijanjikan kepada pelanggan.
Katanya, sebelum ini, kehidupannya bagaikan seorang putera raja apabila setiap hari, ratusan ribu ringgit akan dimasukkan ke dalam akaunnya untuk pembelian telefon pintar yang ditempah ribuan pelanggan dari seluruh negara.
Azmir berkata, selama setahun, dia berjaya menjual 800 unit telefon bimbit seperti dijanjikan pengasas perniagaan itu selepas mengiklankannya di Instagram.
“Bisnes masa itu baik dan saya banyak terima wang daripada pelanggan selain bonus jualan tetapi selepas beberapa bulan, telefon bimbit yang ditempah pelanggan sebanyak 8,000 unit sudah tidak diterima.
“Namun, dek kerana percaya dengan pengasasnya yang memberikan saya bonus jualan sebelum itu, saya teruskan dengan tempahan berkenaan dan akhirnya terperdaya.
“Waktu itu saya rasa serba salah kerana jumlah transaksi sudah lebih
RM1 juta dan pembeli mula bertanyakan telefon mereka,” katanya ketika ditemui Harian Metro.
Azmir berkata, selama setahun dia tidak melakukan apa-apa kerja kerana tiada modal selain
Kuala Lumpur: Mengimpikan kehidupan idealistik, tawaran lumayan serta teruja dengan duit yang banyak antara punca seseorang itu gelap mata apatah lagi pada usia muda.
Malah modus operandi penipuan itu sebenarnya sudah lama berleluasa di negara ini cuma medium saja berbeza dengan pihak tidak bertangggungjawab menggunakan laman sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram untuk melakukan penipuan terhadap orang ramai
Pakar Perniagaan Internet Khairul Nizam Mukhtar berkata, penipuan atas talian cubaannya untuk memulakan perniagaan baru seperti aksesori kenderaan dan pemasaran pelbagai peringkat (MLM) tidak menjadi, malah hubungannya dengan rakan niaga juga menjadi keruh gara-gara rugi.
Katanya, bagi meneruskan kehidupan, dia menjual yang menawarkan keuntungan tidak masuk akal kebiasaannya menarik minat ramai orang tanpa memikirkan kesan yang bakal diterima mereka apabila ditipu nanti.
“Sebagai contoh, kita lihat dalam kes Azmir ini, dia sangat obses kepada wang ringgit sehingga ingin membuat tempahan baru walaupun menyedari risiko ditipu.
“Biasanya juga terjadi, dia akan membandingkan kehidupannya yang sudah mempunyai berjuta ringgit di dalam akaun ketika umur baru 18 tahun berbanding rakan-rakannya,” katanya. tiga kereta mewah dan menggunakan semua wang simpanan untuk bangkit semula, tetapi segalanya tidak menjadi sehingga dia terpaksa menutup syarikat yang pernah menjadikannya jutawan muda.
“Sampai sekarang saya serik untuk berniaga online lagi. Dulu sebelum tidur pun senyum kerana tahu esok ada duit berjuta akan masuk. Walaupun ada jutaan ringgit dalam akaun, tetap saya tidak tenang kerana ribuan orang sengsara. Ada yang meminjam dari kawan, ada yang jual tanah, semuanya semata-mata untuk mencari pendapatan lebih dengan menjual telefon secara tempahan awal.
“Sekarang semua sunyi dan pengasasnya pun lari entah ke mana. Saya tak sangka akan jadi begini akhirnya.
“Saya juga sedang dalam proses belajar agama dan ingin mulakan hidup baru.
“Kepada yang mahu berniaga secara online, saya nasihatkan agar berhati-hati dan tidak menyimpan wang terlalu banyak kerana berisiko untuk rugi. Sebaliknya, pastikan stok yang ditempah diterima mengikut jadual,” katanya.
Katanya, selain dirinya, terdapat juga beberapa lagi peniaga sepertinya yang mengalami kerugian apabila telefon bimbit yang ditempah daripada pengasas perniagaan itu tidak diterima.
“Akhbar Harian Metro ada mendedahkan wanita yang juga pengasas perniagaan itu memperdaya enam ejen sehingga membabitkan kerugian RM32 juta dipercayai turut menggunakan populariti artis dan selebriti tempatan untuk mempromosi perniagaan telefon pintar sejak dua tahun lalu.
“Antara nama-nama besar termasuklah pelakon dan pengarah yang pernah berkongsi pautan perniagaan atas talian itu di dalam akaun media sosial milik mereka,” katanya.

Artikel Oleh : Harian Metro
EMPAYAR DUA TAHUN MUSNAH

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...