Monday, February 13, 2012

CONTOH SURAT JAWAPAN BANK BERKENAAN MASALAH RUMAH TERBENGKALAI



Di mana pembelaan untuk pengguna/mangsa? Sila berikan pendapat anda :

7 comments:

Anonymous said...

Pihak bank semesti nya merujuk pada SOP SOP perbankan, seperti yang terkandung dalam Akta Institusi kewangan, Akta Bank negara, dan juga Basel Convention. Tanggungjawap bank, dalam memastikan pembayaran di buat pada yang berhak. Soalan nya sekarang ia lah pihak bank telah membayar, tanpa perekisa dengan teliti yang orang yang mereka bayar adalah yang berhaq.

Anonymous said...

Aku musykil dgn tarikh surat brkenaan iaitu 20/02/2012.

rij said...

TAK SEBUT PUN SKIM PINJAMAN INI - KONVENSIONAL KE ISLAMIK?

KALAU KONVENSIONAL - SKIM INI DINYATAKAN SKIM PINJAMAN

KALAU ISLAMIK - SEPATUTNYA PIHAK BANK INI SEBUT SKIM "PEMBIAYAAN"

DALAM TERMA INI, BANYAK DISEBUT PERKATAAN "PNIJAMAN"

rij said...

Baik PPIM cek betul2, skim apa nie? Konvensional ke Islamik? Kalau konvensional, maka adalah menjadi suatu fitnah bagi PPIM terhadap Perbankan Islam. Kalaulah ini produk kewangan Islam, sepatutnya surat ini (letterhead) datang dari CIMB Islamic Sdn Bhd, bukan CIMB Bhd dan pegawai inipun patut letak nama skim pembiayaan tersebut dalam surat ini, dan gantikan terma2 pinjaman kepada "PEMBIAYAAN". Ini lebih bertanggung jawab!!!!!!!

Dein said...

mereka membeli balik rumah tersebut dan jual pada pengguna dengan harga tak masuk akal... sepatutnya mereka perlu bertanggungjawab ke atas semua hal sebgai penjual rumah dan pemberi pinjaman dan perlu menangung risiko jika rumah tak siap..bukannya di kenakan ke atas pembeli...

pasal law rumah tu hanya bank sahaja yang tahu dan pemebli tak tahu pun terma terma yang berbelit tu... :(

Anonymous said...

surat tu adalah jawapan dari bank ke pengadu, tdk ade ape2 tindakan yg diambil oleh pihak bank negara.. hanya mengatakan bank telah menjawap. itulah bank negara yg hanya menjaga kepentingan bank2 dibawah seliaan nye saje.. tanpe mengambil peduli, hal2 mengenai penguna..

Pak Long said...

saudara yang mengalami rumah terbengkalai yg dibiayai oleh perbankan Islam, sila baca Surat Tawaran, Property Purchase Agreement dan Property Sale Agreement. Bandingkan dengan claim pihak bank. Saudara akan jumpa di mana bank melakukan kesilapan (penipuan).

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...