Thursday, May 26, 2011

EMEL PILIHAN : Bagaimana orang Islam boleh termakan babi.



Untuk makluman semua.

MINTAK TOLONG SEMUA KAWAN-KAWAN BACA NI SAMPAI HABIS

Kes macam ni bukan kes baru. Memang betul cakap Cina tu! daging ayam dan lembu tak cukup lemak untuk membentuk apa-apa shape. Jika sebarang proses tidak menggunakan lemak babi, ia senang pecah. Berdasarkan pengalaman saya dalam industri memproses makanan, boleh dikatakan semua product dari oversea yg bertanda halal sebenarnya tidak halal.

Bagi mereka haram itu pork iaitu daging babi manakala pork product yg lain seperti lard (minyak babi),pork fat(lemak babi), ham (ini asal nama hamburger) dan bacon (hirisan nipis daging babi yg biasa serve during breakfast), pork instestine(perut babi) dll tidak apa bagi Muslim .

Saya pernah bekerja di Shangri-laHotelKL, di situ terdapat satu BUTCHER Dept....

1. Semua jenis sausage menggunakan pork casing. Pork casing adalah saluran usus yg digunakan sebagai k ulit sausage. Semua ingredients untuk sausage diblend bersama pork fat untuk membuat sausage itu firm dan tak mudah break. Jadi kalau sausage itu Chicken or beef still contain pork. 

2. Pork fat juga digunakan dalam proses membuat turkey roll,chicken roll, meatloft, pastrami dan salami. Benda ni semua boleh didapati di supermarket dan digunakan secara meluas sebagai toping PIZZA

3. Bagi sesiapa yg suka makan buffet.. cold cuts yg disusun lawa-lawa pada buffet table seperti Terrine dan Pate pun ada lemak babi.

Patut lah bila kes JE timbul rupanya berjuta-juta babi ada kat Malaysia .Purata satu hari babi dikeluarkan dari ladang ternakan beratus ribu.Yang peliknya takan beratus ribu babi ini dilantak oleh orang Cina saja. Mungkin sebahagian darinya dibuat bahan makanan yang lain, lepas tu bagi orang Melayu makan. Yang peliknya lagi kebanyakan yang jual burger tu orang Melayu. *frwdkan.. kepada rakan dan saudara seagama anda.  

5 comments:

UMMI said...

Assalamu'alaikum Tuan yg dihormati, siapa penulis asal email ni?

Sedih saya lihat, mudahnya nak sebarkan fakta tak tepat. BETUL tak semestinya TEPAT SOHEH.

dia sekadar kerja. Saya terlibat dalam industi makanan sendiri. saya pergi berkursus sana dan sini, kesirim dan mardi.. jadi tolonglah berhati2 nak bercakap!

Istilah sosej berasal dari bahasa Latin, yaitu "salsus", yang ertinya garam. Hal ini merujuk pada erti potongan atau hancuran daging yang diawetkan dengan penggaraman.

Komponen utama sosej terdiri dari daging, lemak, dan air. Selain itu, pada sosej juga ditambahkan bahan tambahan seperti garam, fosfat, pengawet (biasanya nitrit/nitrat), pewarna, asam askorbat, isolat protein, dan karbohidrat.

nak cerita kang jadi panjang..

bab casing usus babi tu ada betulnya, tapi kalau nak tahu perbezaan ialah :

1. mana2 sosej atau hot god yg menggunakan casing dari usus babi atau lembu atau kerbau. apa bila dimasak rebus atau goreng dll.. ianya akan membengkok.. itu menandakan ia adalah dari bahan semula jadi.

akan tetapi jika menggunakan casing buatan manusia. sintetik dari tumbuhan dll Ia akan terus tegak lurus dan tak membengkok!

2. Sekarang terlalu banyak bahan2 dari sudut sains dan teknologi utk membantu pemprosesan produk. justeru hati2 bila menulis.

Jangan main hentam bantai je. habis pengeluar muslim yg menghasilkan produk yg sama tu menggunakan sumber babi juga kah?

harap saudara penulis berhati2 dimasa depan.

terima kasih

UMMI said...

http://ujianitunikmat.blogspot.com/2011/05/babi-benarkah-ia-menguasai-hidup-kita.html

ahmed said...

there is alot of bahan2 from the piont of science and technology to assist the processing of this product

The Screw said...

Admin blog PPIM ni kawal la sikit mana-mana fakta yang boleh diklasifikasi sebagai meragukan. Jangan post terus dalam blog tanpa periksa kandungan. PPIM kena jaga kredibiliti jangan sampai satu masa susah orang nak percaya...

Asraf Arshad said...

apelah penulis tu.. hati2 la seket nk bg info kt org pon..
niat baik tp memburukkan keadaan..
selidik betul2 dulu.

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...