Tuesday, January 25, 2011

ADUAN PILIHAN-IMIGRESEN SESAK




Salam

Saya telah ke imigresen pada minggu lepas untuk membawa seorang kawan berkenaan urusan pasportnya.

Gambar-gambar di atas, menunjukkan betapa sesaknya kaunter di bahagian tersebut. Sebagai 'mata dan telinga' kerajaan, saya berharap PPIM dapat menyampaikan perkara ini kepada pihak Imigresen atau pihak yang berkaitan agar mereka dapat memperbaiki sistem yang sedia ada bagi kemudahan kedua-dua belah pihak.

Sekian.

13 comments:

miss said...

huii sgt dahsyt!!mcm nek train jer orang tggu turn...ermm klu x cukup kakitangan bagi tau jer laa...ramai lagi org luar sana tu nk keje

Unknown said...

ya stuju dgn miss..imegresen perlu lebih sistematik dalam pengurusan mreka..jgn biarkan pelanggan tunggu@beratur panjang...

Unknown said...

'penantian itu satu penyeksaan'......lenguh nak tunggu kalau keadaan yang sesak macam ni....

Unknown said...

Bjet xde kot... plik2..

administrator said...

Saya fikir perkara pertama yang perlu dilakukan oleh pihak imigresen adalah melaksanakan tindakan segera jangka pendek bagi menangani permintaan mendadak oleh para pengguna.

Biarlah pengguna mendapat perkhidmatan yang terbaik, termasuk dari segi masa menunggu, keselesaan semasa menunggu, perkhidmatan yang mesra dan sebagainya.

Langkah kedua yang perlu dilakukan adalah mengenalpasti sama ada pertambahan permintaan secara mendadak ini adalah perkara yang bermusim ataupun perkara yang tidak dijangka.

Langkah ketiga:
1. Jika ia perkara yang bermusim, analisis perlu dijalankan tentang sebab permintaan ini gagal dijangka.

2. Jika ia perkara yang tidak dijangka, apakah tindakan susulan yang dapat dilakukan bagi menanganinya pada masa depan (tindakan jangka panjang), dengan memastikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna dan penyaluran dana kewangan secara cekap dan berkesan.

Semoga pihak imigresen dapat memanfaatkan cadangan ini demi keselesaan pengguna.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

Unknown said...

kenapa mesti jd perkara mcm ni?bkn shj di imigresen malah bnyk lg premis n tempat2 lain yg sesak seperti ini.perlu di kaji bgaimana cara utk selesaikan nya.

Unknown said...

diharap agar masalah ini dapat diselesaikan dengan cara yang berhikmah......

Unknown said...

pihak imegresen hndklah memndng serius akan isu ini..sentiasa berusaha mencari jln penyelesaian agar segala masalah dpt di atasi

durar said...

nmpk cam x sesuai je tmpt ni...

Unknown said...

sokong DURAR...tempat tersebut memang tak sesuai dengan aktiviti yang melibatkan ramai orang....dengan keadaan sesak dan barisan orang ramai yang panjang menambahkan lagi ketidakselesaan tempat tersebut....

Unknown said...

buat alternatif lain lah, tukar tempat ke, buat pembayaran melalui online ke dan sebagainya bg mengelakkan kesesakan spt ini.....

mutiara hati said...

hm...memang perlu diperbaiki...

Unknown said...

baru bru ini saya ader gi putrajaya pada waktu malam..just tuk jalan2 ketika melalui bangunan imigresen, terserampak lah saya gan pati2 yang hendak pulang ke negara masing2 melalui pangampunan ,ramai betul untuk urusan pada waktu pagi. keesokan hari, ader yang dah beratur seawal jam 6 ptg ,pastu yang paling sakit saya dengar ader yang dah 2 hari beratur makn tidur kat barisan itulah..betul.. saya tak nafikan yang merka ini bersalah melanggar undag2 negara dari segi akta imigresen..tapi layanan yang diberikan pada mereka ini serupa yang diberikan pada **jing jalanan,banyk lah ayat2 kurang enak yang saya dengar dilembarkan pada pati2 itu dari pegawai yang menjaga barisan tu,pastu tunjukan gari dan menakutkan merka bila mereka menegur ayat pegawai itu ,bila dah buat pengampunan . kalau boleh pegawai atasan imigrsen ini terangkan dulu pada pegawai2 bawahan mereka,maksud pengampunan dan fungsi program dimana bila pati ini dah dtg kat situ bersama tiket untuk pulang secara sukarela, merka x boleh suka2 tnjuk gari untuk menakutkan dan meutup mulut merka bila ditegur kesalahan merka ini..kalau meraka ader peluang mencari rezeki di negara sendiri, tak mungkin merka dtg cari rezeki kat negara kita ini...lagi satu kesian ader beberapa orang yang saya jumpa ini telah menyerahkan sekurang-kurangnye rm2000 pada agen2 yng mengaku mereka ini boleh buatkan permit kerja time 6p dulu..last2 pati2 yang dah bayar tadi telah ditipu oleh agen2 tersebut,kalau kerajaan sangup bagi pas kerja pada merka yang memohan insaylah negara kita tak mungkin ader pati sebanyk ini,dan dengan menerima bayaran levi dan bayaran bagi pelbagai proses yang lain diterima dari pati2 ini, duit tersebut bolehlah kerajaan gunakan untuk kegunaan negara..dari pati2 ini bayar pada agen last2 ditipu...baik kementerian dalam negeri dan jabatan imigresen ini pikirkan satu jalan penyelasaian mcm maner untuk mengawal kehadiran pati dengan memperkenalkan sebuah progrem khas maybe smething lyk 6p,yang membolehkan merka yang tiada majikan sanggup unuk daftarkan mereka ini, boleh memohon untuk permit kerja,kalau kita pikir secara logik saya rasa rakyat negara kita ini tak bayk yang terlibat dalam kerja pembinan bangunan,dan kalau dipikirkan dari segi syrikat pembinan pula merka memg tak sanggup untuk mendafter kesemua pekerja merka..lainlah kalau sunway constructionker sime derbyker..dia org sebln sekali bina bangunan ,kalau syarikt kecik yg dapat projek binaan mungkin dalam 1jer dalm sethun rasanye tak mampu syrikat itu nak membayar dan menjaga kebajikan pekerja meraka, nak tak nak terpaksa juga syarikat kecil ynag terlibat dalam projek pembinan mengambil pati untuk perkerja dengan merka(sektor pembinan ini saya gunakan sebagai salah 1 cthjer)kalau saya ader terkasar bahasa ker atau pun pandangan saya ini membuat maner2 pihak tersinggug dengan penulisan saya ini, saya memohon maaf dengan seikhlas hati...

PERJUANGAN KAMI

PERJUANGAN KAMI

ARKIB ARTIKEL