Thursday, August 22, 2024

PERSATUAN PENGGUNA PERSOAL PERBEZAAN KETARA HARGA AIR MINERAL DAN HARGA RON95 - KENYATAAN MEDIA PPIM - 22/08/2024

Kajian perbandingan harga baru-baru ini yang dijalankan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), mendedahkan perbezaan harga antara air mineral dan petrol gred RON95 telah menimbulkan kebimbangan di kalangan pengguna Malaysia. 

Menurut kajian itu, sebotol air mineral 600ml berharga RM1.90, manakala RON95 pada kuantiti yang sama berharga RM1.23 sahaja, menjadikan air mineral 54% atau RM0.67 lebih mahal berbanding RON95.

Ketua Aktivis PPIM, Nadzim Johan@toqqi berkata, walaupun air mineral telah lama dianggap sebagai minuman utama bagi banyak pihak, persoalan dibangkitkan mengenai perbezaan harga yang ketara berbanding sumber bahan api seperti RON95.

Nadzim berkata kos menghasilkan 500ml air mineral dikatakan kurang daripada 30 sen, menyebabkan penelitian terhadap harga runcit yang boleh melonjak sehingga RM3 dalam beberapa kes.

"Kami percaya adalah penting bagi pengguna untuk memahami mekanisme penetapan harga di sebalik barangan harian seperti air mineral.

"Perbezaan antara kos pengeluaran dan harga jualan air mineral menimbulkan kebimbangan tentang ketelusan pasaran dan amalan penetapan harga yang adil," katanya.

Isu kenaikan harga dalam industri minuman telah menjadi tumpuan kepada pengguna yang semakin sedar tentang tabiat berbelanja mereka. 

Dengan peningkatan kos sara hidup dan ketidaktentuan ekonomi, PPIM meminta lebih banyak ketelusan daripada pengilang dan peruncit, terutamanya apabila ia berkaitan dengan barangan penting seperti air.

Ketika pengguna terus mengharungi cabaran yang dibawa oleh pandemik global, PPIM menggesa perniagaan untuk mengamalkan penetapan harga yang beretika dan memastikan pengguna tidak dibebani secara tidak adil oleh harga yang melambung.

"Dengan memberi penerangan tentang percanggahan dalam penetapan harga dan menggalakkan dialog antara pihak berkepentingan, penyokong berharap dapat memupuk pasaran yang lebih saksama yang mengutamakan hak dan kesejahteraan pengguna," tegasnya.

Berdasarkan penemuan ini, PPIM menggalakkan pengguna untuk kekal maklum tentang penetapan harga produk harian dan untuk melibatkan diri dengan perniagaan dan pihak berkuasa kawal selia untuk menangani kebimbangan mengenai penetapan harga yang adil dan amalan pasaran.

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...