Monday, November 5, 2012

652) BERITA : Didik generasi muda belanja ikut mampu



Perubahan gaya hidup dan kos sara hidup yang semakin meningkat terutama di bandar besar menyebabkan peningkatan kes muflis sejak beberapa tahun lalu. Sebahagian besar daripada mereka pula adalah generasi muda yang teruja menjalani gaya hidup mewah di kota besar walaupun baru bekerja selepas tamat pengajian di universiti. Justeru, laporan lebih 50,000 orang muda berusia 34 tahun ke bawah yang diisytiharkan muflis dalam tempoh lima tahun lalu bukan sesuatu yang mengejutkan. Rekod Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI) menunjukkan peningkatan jumlah kes muflis yang didaftar pada kadar 5.5 peratus setahun. Ini tidak termasuk mereka yang meminjam daripada along dan tidak mampu membayar balik pinjaman itu. Kebanyakan orang muda ini dikatakan terperangkap dalam pinjaman yang diambil bagi membeli kereta atau rumah, manakala yang lain menggunakan wang itu untuk tujuan peribadi atau bagi membuka perniagaan. Namun, ada juga yang muflis kerana menjadi mangsa penipuan berikutan butiran peribadi mereka disalah guna oleh peminjam tidak dikenali.

Rekod yang dikumpulkan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menunjukkan daripada 4,568 kes muflis pada suku pertama tahun ini, kira-kira 47 peratus peminjam terdiri daripada Melayu, 34 peratus Cina, sembilan peratus India dan 10 peratus kaum lain. Golongan terbesar pula ialah peminjam dari Selangor, Johor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Ini secara langsung menunjukkan peningkatan kos kehidupan di bandar besar seperti sewa atau harga rumah, kos pengangkutan dan sara hidup lain menyumbang kepada kes muflis. Dengan kadar inflasi yang semakin meningkat akibat kenaikan harga barangan di seluruh dunia, rata-rata pemastautin kota yang berpendapatan antara RM2,000 hingga RM3,000 hanya mampu menampung perbelanjaan seisi rumah secara sederhana. Justeru, adalah wajar PPIM dan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) memantapkan usaha bagi mendidik golongan terbabit mengenai gejala berbelanja di luar kemampuan. AKPK juga wajar memberi khidmat nasihat dan bimbingan berterusan untuk mencari jalan keluar daripada masalah hutang dan kemuflisan. Institusi kewangan sewajarnya berunding dengan peminjam yang menghadapi masalah untuk menjadualkan semula pembayaran. Aspek perundangan juga perlu dipinda supaya mereka yang bermasalah diberi peluang membina hidup baru dan membayar pinjaman, bukan dengan sewenang-wenangnya diisytihar muflis. Apa yang lebih penting, setiap individu harus sedar kedudukan kewangan diri dan berbelanja mengikut keperluan.

MEDIA : BERITA HARIAN
TARIKH : 29/10/12
M/S: 22

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...