Friday, May 25, 2012

ISU KRISIS AIR: PERBALAHAN POLITIK MENYUSAHKAN PENGGUNA : PELANCARAN PENGUMPULAN TANDATANGAN DAN SMS MENDESAK DISEGERAKAN PERLAKSANAAN PROJEK LOGI RAWATAN AIR LANGAT 2.

PPIM melihat perbalahan berkenaan isu air semakin meruncing. Perbezaan pendapat berkenaan rezab air dan keperluan menyegerakan Projek Loji Rawatan Air Langat 2 dikuatiri akan membebankan pengguna awam dan industri yang bergantung kepada sumber air bersih.
.
Seandainya krisis air benar-benar berlaku pada 2014, siapa yang akan bertanggungjawab? Ia berdasarkan fakta dan unjuran yang diberikan operator air yang disokong pakar-pakar air tempatan serta badan-badan NGO lain yang telah meneliti masalah bekalan air terkini yang mana rizab simpanan air bersih di Lembah Kelang yang kini berada pada paras di bawah 2.47% (sepatutnya pada kadar minima 20%).
Ketika usaha pencegahan krisis telah disusun dan dipersetujui dengan loji yang sepatutnya dibina pada tahun 2010 lalu, ada pula pihak yang sengaja menangguhkan usaha membina dan meningkatkan kapasiti loji rawatan air hanya kerana perbezaan politik yang mengakibatkan projek rakyat ini mengalami kelewatan yang sangat kritikal.
.
Sikap berdolak dalik berkenaan penstrukturan semula harga air pula berlarutan hingga kini tanpa keputusan muktamat. PPIM khuatir suatu ketika nanti jika krisis terjadi, ia akan memberi impak cukup serius kepada semua pengguna dan industri bukan sahaja dari segi keselesaan kehidupan malah kegiatan ekonomi juga bakal terjejas. Persediaan awal perlu dilakukan sebelum terlambat. Jangan nanti hingga nasi sudah menjadi bubur. Gajah sama gajah berlawan, pelanduk pula mati ditengah.
.
Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah juga dengan tegas sudah bertitah agar isu air di negeri Selangor tidak dipolitikkan kerana bukan sahaja rakyat boleh terjejas, pelaburan di Selangor juga boleh menerima impak buruk, jika masalah air tidak mampu ditangani.
.
PPIM dengan penuh keinsafan dan rasa tanggungjawab ingin melancarkan dengan rasminya kutipan sokongan dan tandatangan daripada para pengguna air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
.
Pengumpulan sokongan ini bermula dari hari ini 25 Mei hingga 25 Jun 2012 untuk mendesak Kerajaan Negeri Selangor di bawah kepimpinan YAB Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menyegerakan kelulusan tapak tanah di Hulu Langat bagi pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 bagi memproses air yang bakal dipindahkan daripada Pahang ke Selangor.
.
Hasil dari pengumpulan sokongan ini akan serahkan bersama memorandum ke bawah DYMM Yang Dipertuan Agong dan salinan kepada Menteri Besar Selangor dan Perdana Menteri untuk tindakan selanjutnya.

Sekian.

SILA NYATAKAN SOKONGAN ANDA DENGAN MEMBERI NAMA DAN (KAD PENGENALAN ATAU EMAIL ATAU NOMBOR HP) ANDA.

SOKONGAN ANDA AMAT BERMAKNA. TERIMA KASIH.

KLIK UNTUK SOKONGAN ANDA

No comments:

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...