Wednesday, December 28, 2011

EMAIL PANAS DARI PENGGUNA MELAYU : ORANG CINA BOIKOT PRODUK MELAYU

&nbps;&nbps;Kini tersebar luas di Internet tentang seruan dari segelintir kaum Cina yang menggesa bangsanya
untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan
persatuan Islam dan Melayu. Email yang diforwardkan kepada saya menyeru agar memboikot
roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary(BERNAS) dan ramai orang Melayu
mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut.

Kebanyakkan kenyataan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta malahan ditokok
tambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiyai oleh
orang Melayu, perniagaan milik Raja Gula Robert Kuok disabotaj oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-
Bukhary.

Kerana rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda dengan
mengharapkan simpati dari kaum mereka! Kini mereka telah melampaui batasan dengan
mencetuskan sentimen perkauman, ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti “PERGI
MATI MELAYU BABI”, “MELAYU BODOH” dan sebagainya.

Jika taktik kotor ini berterusan, dikhuatiri bukan sahaja akan memberikan kesan kepada perniagaan
milik Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian & perbalahan antara kaum.
Kita lihat sendiri apa yang mereka katakan?:

ALL MALAYSIAN MUST KNOW THAT LAST TIME GARDENIA BUYS FLOUR FROM FEDERAL FLOUR MILL(FMM). RECENTLY GARDENIA WAS ACQUIRED BY BERNAS AND THE FIRST THING THEY DO IS THEY STOP BUYING FLOUR FROM FFM BECAUSE FFM BELONGS TO ROBERT KUOK. NOW, YOU ALL KNOW WHY ROBERT KUOK NEEDS TO LAUNCH THE MASSIMO BREAD.
MALAYS IS TAKING OVER OUR (THE CHINESE BUSINESSMAN) PROPERTY.
THIS BUMI, THEY CAN’T TAKE AWAY PEOPLE’S BUSINESS THEY WILL TAKE AWAY PEOPLE’S BIG CUSTOMER. DO THEY REALLY HATE THE CHINESE BUSINESSMEN SO MUCH?
PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO ALL THE MALAYSIAN CHINESE. USE THE UNITED STRENGTH OF CHINESE TO SEND GARDENIA TO HOLLAND (MAKSUDNYA BOIKOT GARDENIA).























kenyataan dalam facebook mereka.



Terjemahan:

23 NOVEMBER 2011
11:28PM BUTTER LAUMEREKA DENGKI DENGAN KEJAYAAN ORANG LAIN. APA BEZANYA ORANG MELAYU DENGAN PENCURI?

24 NOVEMBER 2011
1:37AM DESMOND TEE DESMONDPERGI MATI MELAYU BABI! TAK ADA KELEBIHAN! JADI MEREKA MENCURI!! ORANG MELAYU LOWCLASS!!

2:49PM BECKY WONGTANPA ORANG CINA YANG MEMBANTU ORANG MELAYU, BOLEH KE MEREKA HIDUP SAMPAI SEKARANG? AMBIL BALIK DUIT YANG PERNAH KITA BAGI, SEMUA BABI-BABI INI TAK KAN MAMPU BUAT APA-APA. TAK LAMA LAGI MEREKA AKAN TAHU AKIBATNYA. MANA ADA 1 MALAYSIA, SEMUANYA TIPU! MEREKA SURUH TOLAK DISKRIMINASI KAUM TAPI MEREKA YANG MENGAMALKANNYA??

5:14PM STEVEN LONGMATILAH MELAYU BABI GEMUK MAK DIA!!


-------------------------------------------------

BIADAP!!! SEOLAH-OLAH KITA ORANG MELAYU HANYA MELUKUT DI TEPI GANTANG! SUDAH CUKUP DENGAN KUTUKAN & HINAAN KEPADA ORANG MELAYU. MARI KITA BUKTIKAN SIAPA YANG PERLUKAN SIAPA!

MARI KITA LANCARKAN BOIKOT ROTI MASSIMO INI KERANA KEBIADAPAN MEREKA!


43 comments:

probro said...

KOMEN 1/2

Dalam hal ini, nampak sangat orang cina berpakat mencari pasal dengan org melayu. Mereka mungkin tidak berani melakukan serangan secara terbuka. Tetapi mereka secara berpakat melancarkan serangan halus dengan memboikot dan memburuk-burukkan perniagaan milik melayu,

Perkara ni saya rasa memang dah berlaku sekian lama dan mungkin kita saja yang tidak sedar atau mengambil pot memandangkan ianya tidak secara direct ditujukan kepada keluarga kita. Namun jika kita tanya kawan-kawan yang berniaga, mereka dengan mudah boleh cerita betapa mereka sekian lama menghadapi boikot secara pakat oleh bangsa cina.

Kalau beli bahan mentah untuk diproses jadi produk keluaran melayu seperti makanan ayam, telur, beras,tepung, susu, kopi, ikan, sayur, buah-buahan atau bahan keperluan pembinaan seperti simen, kayu, paku, skru, besi, atau apa saja yang kita beli daripada mereka. Mereka akan mengenakan harga lebih tinggi daripada bangsa lain.

Ini menjadikan kos pengeluaran dan pembinaan kita lebih tinggi. Para pengguna melayu pula macam tak ada hati langsung untuk menolong sesama kita usahawan melayu sebaliknya hanya mencari yang lebih murah dan mudah.

Akhirnya perniagaan melayu menjadi malap dan bungkus. Akibatnya amat kuranglah institusi perniagaan melayu dan anak-anak kita terpaksa bekerja jadi kuli batak bangsa lain. Salah melayu tidak sokong melayu dan akibatnya anak-anak kita yang tanggung jadi bahan maki hamun cina sampai mati.

Malah ada kes yang dilapurkan anak-anak melayu jadi habuan seks bos-bos cina mereka. Diajaknya anak kita yang kerja sebagai marketing atau pembantu pejabat ke luar negara untuk urusan perniagaan dan diperdaya untuk ditiduri dan dijadikan habuan seks sampai puas dikerjakan mereka.

Dendam mereka kini makin membara kerana mereka melihat melayu semakin lemah dan berpecah, tiada siapa nak pertahankan nasib anak2 melayu.

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

probro said...

KOMEN 2/2

Kini mereka secara jelas cuba menjatuhkan gardenia. Mungkin kerana gardenia tidak lagi membeli tepung kilang fmm milik robert kuok yang didapati mengandungi protin babi.

Tepung untuk permit impot ap subsidi yang kerajaan bagi dibeli dengan kualiti yang paling rendah, kalau di negara china tepung gred ini digunakan oleh kerajaan china untuk membuat makanan babi. Tepung ini lah yang diimpot oleh robert kuok utk rakyat malaysia.

Tepung ini dicuci bleaching dan ditambahkan protin babi supaya menepati spesifikasi.

Impot makanan babi, kemudian dia claim subsidi bernilai ratusan juta setahun.

Ertinya rakyat malaysia sama taraf dengan babi. Kalau kita makan roti biasa yang menggunakan tepung gred ini umpamanya roti canai, capati, atau roti massimo ertinya kita makan roti babi.

Inilah kerja robert kuok yang mendapat ap special tepung dan gula selama 50 tahun oleh kerajaan malaysia. Sama macam ananda krishna mendapat special broadcasting permit selama 30 tahun.

Bila gardenia enggan membeli tepung fmm robert kuok kerana terbukti ada dna babi, dia naik bengang dan membuka kilang roti massimo. Yang baghalnya, dia ambil pulak budak melayu bekas manager kilang gardenia untuk jadi ketua kilang massimo dan meniru semua produk gardenia.

Sebagai seorang journalist melayu, saya memiliki network besar untuk mengorek aktiviti robert kuok. Saya kira, segala kekayaan dia dengan harta berbillion dengan bot bernilai 20 billion adalah memang betul dia ni tycoon.

Saya amat sakit hati ketika wawancara dengan robert pengimpot tepung babi ini. Adakah patut dia kata kekayaannya bukan berasas dari malaysia sahaja kerana dia memiliki harta perniagaan berbillion di china dan seluruh asia.

Apa yang benar dan pasti, robert memang memulakan perniagaannya dari malaysia dengan bantuan tun mahathir. Kalau tun tidak membuka peluang untuknya nescaya dia masih duduk jual hand phone di petaling street.

Dalam career saya tidak boleh melepaskan geram saya. Tetapi di bog ini saya ingin meluahkan isi hati saya yang terpendam selama ini tanpa perlu bahasa persuratan sangat.

Saya kira kerajaan dah terlebih bagi muka.

Robert dah kaya vincent tan dah kaya, ananda pun dah kaya, apa lagi mau bagi special ap. Bagilah pada orang lain pulak.

Melayu punya ap bukan macam mereka special ap, ertinya tiada orang lain boleh impot. Melayu punya ap boleh impot kalau mampu dan orang lain juga boleh dapat ap yang sama.

Mereka punya ap lain, exclusive ap. Tiada siapa boleh import melainkan mereka.

Kalau beginilah caranya, lebih baik kerajaan cari satu daerah dan bagi mereka jadi raja, malah kuasa mereka lebih dari raja kerana raja melayu pun tidak dapat special ap.

Produk roti massimo pula sudah sah menjadi senjata mereka menyerang kepentingan dan perniagaan melayu.

Dalam senario lain, robert kuok yang menguasai golden screen cinema dengan rakusnya menghalau semua stall outlets jenama 1901 milik melayu dan menciplak konsep yang sama diletakkan dalam rangkaian panggung wayang gsc. Produk makanan diambil dari sumber yang kita tak tau halal ke haram.

Jelas mereka ini benci dan anti melayu.

Puas hati saya dapat menulis seperti ini, tidak dalam akhbar yang saya bekerja sekarang. Namun atas rasa cintakan agama dan bangsa saya luahkan jua perasaan ini. Maaf kalau saya terkasar bahasa.

Soalnya, apakah tindakan kita? Fikirkanlah bersama.

Boikot tetap boikot massimo.

miss said...

tapi brand massimo sekarang nie tak der la permintaan dia banyak macam Gardenia. Tapi kalau perasan roti Massimo kat kedai-kedai ubat cina conform ada pnyer....ermmm

Eli said...

Memang biadap sungguh mereka ini. Bukan saja mereka bersaing dengan cara kotor, mereka juga mengeji orang Melayu. Kalau ikut hati terjadi masaalah perkauman yang serius. Tapi itu akan meruntuhkan negara Malaysia yang saya sayangi.
Walaubagaimana pun, saya berjaji tak akan menguntungkan FFM. Duit saya tak akan digunakan untuk membeli barang keluaran FFM. Mulai dari hari ini, saya BOIKOT:
Roti Massimo
Minyak masak dan telur Sri Murni
Tepung Cap Sauh dan Blue Key
Sardin & tuna Marina

Ayuh turut serta boikot barang-barang di atas. Banyak syarikat lain yang buat tepung, minyak masak, sardin dan telur. Kalau kita tak hukum mereka, siapa lagi?

Anonymous said...

massimo ni dah tak boleh jual roti diorang sebab tak sedap lagsung.sebab tu diorang gunakan taktik perkauman ni.tu jer modal diorang.bodoh betul.kalau aku jumpe si robert kuok ni mmg aku tampar muka dia kuat2

Anonymous said...

roti massimo si robert ni dah nak bankrupt sbb tu dia main isu perkauman sbb nk raih simpati bangsa diorang

Anonymous said...

MashaAllah, tak fahamlah dengan diorang ni, nak berniaga buatlah cara yang betul. tak perlulah nak propaganda mcm ni.. tak bestlah.

Anonymous said...

apa pun yang penting jangan kita termakan kata2 hasutan yang boleh menjejaskan keharmonian yang tinggal sedikit ni. kalau marah pun biar bertempat, nak boikot biar pada roti massimo sahaja, tak perlu pada semua produk non malay. we have to be smart, or else kita dengan mereka tiada beza. Send Signal to Massimo supaya jangan cari masalah dengan naikkan perkara perkauman..

Anonymous said...

jgn mudah melatah. xperlu kita menyalahkan bangsa lain. salah kita sendiri pasai bangsa kita sendiri yg terlalu bertoleransi dgn bangsa lain. bangsa kita sendiri xmahu bangkit. semuanya bergantung harap dengan bangsa lain.

Anonymous said...

setuju dengan anom @ 27, 2011 7:48. jangan setakat cakap je, butikan yang kita orang melayu ni hebat dari diorang. mmg diorang too much tapi kita kena cool & ambil tindakan bijak. My 1st step is to stop buying Massimo. Easy & Simple!

Berhenti beli massimo. :)

Anonymous said...

Kita beli lah saham depa...tak de duit minta pada felda..

mad said said...

betul tu.. jika kita org melayu semua bersatu,boikot semua barangan mereka insyallah... komfom kita boleh buktikan kita dapat mengalahkan mereka...

azlyana said...

ishh apa la nk dengki sgt...asal ada jer produk muslim / bumi yang berjaya ..ada jer cubaan sabotaj....JOM KITA LANCARKAN BOIKOT BARANGAN BUKAN MUSLIM....

Lyn said...

Dulu kan pernah ada kontoversi pasal roti Gardenia guna produk dari Australia yang dikatakan ada babi.... Siapa agaknya yang sebarkan?

Anonymous said...

[img]http://3.bp.blogspot.com/-csXqu7jJycI/TvQ86uT1u_I/AAAAAAAABks/FX5I1tcbsiw/s400/Komen-Biadap.jpg[/img]

Anonymous said...

korang ni bukan biz minded la..mana ada dlm Malaysia ni biz boleh maju kalau hanya 1 kaum je yg beli,tambahan lg nak boikot org Melayu yg merupakan 60% dr penduduk Malaysia.sikap perkauman ujud dlm mana2 kaum x kira dimana berada cuma ia x mewakili majoriti.org Melayu mmg pemalas kalau selagi d Malaysia.contoh mudah,borang tuntutan rm500 tu pun malas@ x tau nak isi walhal ia ditulis dlm Bahasa Melayu yg mudah.kene pulak ado hidmat bantuan nk isi borang.kalau yg tua2 tu bleh la terima tp yg aku tgk muda2 pun perlu bantuan nk isi..mmg dasar pemalas.patut la bangsa asing kondem korang.yg peliknya kalau org melayu berada di luar negara mereka bleh survive walau tanpa bantuan,kuota org melayu??ketepikan benda negatif,sama2 kita bina Malaysia tanpa prejudis.yg penting cari yg halal sokong parti politik yg tolak rasuah & salahguna kuasa.khas utk org Islam,pilih parti yg nak tegakkan Islam

Anonymous said...

haha..kalau dekat nk ngundi je mula la ada cite2 perkauman.dasar pecah & perintah.apa sb robert kwok dpt ap monopoli??sb dio dah setuju akan salurkan dana pd umno & the gang menjelang pilihanraya.bukan dia sj malah ananda,PLUS,sy mokhtar,vincent tan,dll semua ni dah stuju beri dana utk bn.kemudian think thank dia org akan cipta isu perkauman supaya dasar pecah & perintah berjaya.kalau betul umno ada otak(khas wat diaorg sb dia pembesar negara)berilah permit ap gula,tepung,minyak,susu pd sesapa sj.open market.mereka x bleh wat camni sb x masyukk...aku dah lamo bekawan dgn cino.mereka x kisah dgn hak istimewa melayu tp mereka benci rasuah & salahguna kuasa

Anonymous said...

apa2 pun utamakan yang islam, 2nd melayu yg lain dipertimbangkan...

Anonymous said...

pendapat aku org cina mmg dilahirkan sebgaia biz minded.malah ada peribahasa mereka berbunyi'dimana ada air disitu boleh hidup'.jgn cemburu dgn kejayaan mereka tp belajar dr mereka.dlm kes roti ni,mereka nampak pasaran yg luas sb roti ni boleh dikatakan dimakan oleh semua manusia.tepung??ni keperluan asas la bai..pakai otak la skit.kalau gardenia x beli dr ffm,bukan bermakna marketnya kurang.dia hantar ke pasaran biasa ttp laku.tepung ffm low gred??haha..semua tepung gandum bewarna putih adalah low gred x kira sapa pengeluarnya.tepung gandum ori bewarna perang.hanya tepung gandum dr turki je yg bewarna perang yg tulin.ada sebuah kompeni muslim bw masuk ke Malaysia.penah nampak iklannya d Harakah.baca la Harakah kalau nak boli.kalau tepung gandum warna putih,semua tu dah dicampur sejenis asid bg nampak cantik warna putih

Anonymous said...

Salam,

just nak share, tepung gandum yg tk bleach atau yang warna keperangan ada dijual di giant. nama produk faiza. saya hanya menggunakan tepung gandum dari faiza sahaja selama ini.

MUSTAFFA HJ OTHMAN said...

As-Salam buat semua forumer.....

Ingat tak semasa SECRET RECPIE punya isu HALAL & HARAM beberapa bulan dahulu, semasa saya membuat komen tentang Isu berikut.....

Berbondong bondong BANGSA SAYA yang kebanyakkan nya MELAYU belaka mencemuh dan memberi pelbagai kata cemuhan serta menuduh saya ADALAH SEORANG yang RACIST terhadap SECRET RECEIPE....

Sekarang kita lihat siapa yang RACIST.... Adakah saya yang racist atau mereka bangsa CINA KAPIR ini yang RACIST....

Bukan untuk mengata atau mengutuk BANGSA saya SENDIRI tapi saya akan berkata "PADAN DENGAN MUKA MELAYU" yg penyokong usaha orang CINA KAPIR ni....

Sekarang korang lihat sendiri apa yg CINA KAPIR ni lakukan pada BANGSA MELAYU.... Yang menyokong USAHA PERNIAGAAN CINA KAPIR ni sedar lah bahawa CINA KAPIR ni takkan senang dengan USAHA ORANG MELAYU kerana mereka ini adalah satu JENIS SPESIS yg TAMAK & HALOBA dalam menjalankan apa saja bentuk perniagaan serta apa jua USAHA yang dilakukan oleh PENIAGA ISLAM akan pasti mereka ini cuba sedaya upaya untuk memusnahkannya....

Jadi MELAYU MELAYU yg suka membela CINA KAPIR ni sedar lah diri semasa kamu membela SECRET RECIPE secara mati matian dahulu, teruskanlah melanggan dengan Si-Kapir Lakhnat tu semuga kamu akan dibela oleh SI-Kapir lakhnat tu....

HIDUP ISLAM & MELAYU.

AnakGanu said...

cina butthurt sebab roti tak laku...memang betul-betul lancar perang ni....

Anonymous said...

SELAMA NIH YANG KAYA KAN KAUM CINA ADALAH ORG MELAYU!!!!...BELI BAJU SEKOLAH KAT KEDAI AH SENG, BELI SUSU KAT KEDAI WOO TUCK FOO WOO, BELI COLI KAT KEDAI ANGELINE....AKU BENGANG BETUL LA DGN BANGSA YG TAK SEDAR DIRI..

Komrad J said...

Firstly, aku terkejut sebab jenis email mcm ni boleh dijustifykan sebagai suara SEMUA org melayu.

Aku nak pesan, TOLONG jangan cepat melatah.

Bila dapat email macam ni, silalah kaji betul2, betulkah translationnya, sumbernya, faktanya?

Yg aku dapat faham hasil penulisan email ni, semuanya dia nak kaitkan dengan sentimen bangsa.

Aku bukan nak ajak korang jadi sekular, tapi boleh fikir dari segi bisnes x? Massimo ialah saingan Gardenia. Kau suka, kau makan. Kau rasa roti Massimo x best, ko jangan beli. Tak payah lah ko susah2 buat analisis denagn tulisan huruf besar kaler merah suruh org sebarkan.. Aku elergik betul yg suka share2 mengkhinzir buta ni.

Apesal kau nak bising2 pasal cina, Babi, tak bersyukur bagai?

Janganlah jadi typical Malaysian.

Admin said...

kalau betul perkara ni, bawa la ketengah..siasat..

Anonymous said...

Saya dah lama boikot kedai alkafirun ni, kecuali waktu2 terdesak.
Melayu terutama remaja tak reti bahasa BOIKOT,
Mereka redah jer, kopitiam, starbucks ntah apa2 lagi yg tak pasti halal haramnya.
Kasihani dan sayangi sedara seagama motto hidup saya sampai akhir hayat.

Anonymous said...

Melayu tak kenal siapa kawan dan lawan atau musuh.
Melayu mata kuyu, mudah ditipu dgn wang ringgit dan janji2 manis musuh.
Melayu tak bolih simpan rahsia, tak amanah dan mudah tergoda dgn wanita2 Indon dan Thailand.
Melayu jual tanah, berjoli tak sedar diri.
habis wang minta bantuan JKM dan kini bantuan BR1M.
SEGALA2 yg saya tulis adalah melalui pemerhatian ditempat saya,

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
naim said...

Kat Sabah or Labuan ada juga roti Gardenia..
Tapi rasa dia x sedap. X macam kat semenanjung..
Diorang pkai tepung apa plak kat sana ye?

Boleh tolong siasat??

Komrad J said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Kebangkitan dan kesedaran cuma 10% sahaja dari kalangan orang melayu
sebabnya perangai TAK KISAH....banyak isu tentang kebiadaban mereka tahun demi tahun.... mereka terus maju kehadapan ....
apa yang saya nampak dalam pemerhatian saya mereka sangat mudah membeli maruah orang melayu dan orang melayu bukan hanya menggadai maruah malahan melelong islam itu sendiri ....sudah tidak mengenal yang mana halal dan yang mana haram....yang mana suci dan yang mana tidak bersyahadah....

Anonymous said...

boikot je sumaa barangan cina...skrg org Islam kan dah byk buat alternatif..pegilaa beli kat situ..mahal skit pun xpe..janjii dpt pahala..=)

Anonymous said...

FAKTA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG ROTI MASSIMO !!

1) ROTI MASSIMO DIMILIKI OLEH ROBERT KUOK MELALUI SYARIKAT FFM(FEDERAL FLOUR MILL)

2)PADA AWAL PEMASARANNYA , ROTI MASSIMO TIDAK MENDAPAT SAMBUTAN DAN AKHIRNYA MENCETUSKAN ISU-ISU BERUNSUR PERKAUMANBAGI MENDAPAT SIMPATI DAN SOKONGAN MASYARAKAT CINA.

3)ROTI MASSIMO MENGGUNAKAN TEPUNG BLEACHED IAITU TEPUNG YANG MELALUI PROSES PELUNTURAN DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN KIMIA MERBAYAHA .

4)PERSOALANYA MENGAPA PERLU MENGGUNAKAN TEPUNG BLEACHED ? KERANA FFM HANYA MEMBELI TEPUNG YANG TELAH ROSAK DAN DIGUNAKAN UNTUK INDUSTRI PENTERNAKAN SAHAJA, TEPUNG INI AMAT MERBAHAYAUNTUK KESIHATAN DAN MENDATANGKAN BANYAK PENYAKIT SEPERTI KANSER, BUAH PINGGANG DLL. KEBANYAKKAN NEGARA TELAH PUN MENGHARAMKANPENGGUNAAN TEPUNG INI . IBU MENGGADUNG DI NASIHATKAN SUPAYA MENJAUHI ROTI MASSIMO KERANA DIKUATIRI BOLEH MEMUDARATKAN .


5)ROBERT KUOK TELAH MENDAPAT AP TEPUNG KHAS SELAMA 50 TAHUN DANDIBERI SUBSIDI OLEH KERAJAAN BERNILAI RATUSAN JUTA RINGGIT SETAHUN UNTUK MENDAPATKAN TEPUNG YANG BERKUALITI TINGGI,TETAPI DIA MEMBELI TEPUNG YANG TELAH ROSAK KERANA HARGANYA YANG MURAH.TEPUNG YANG ROSAK INI TELAH BERTUKAR MENJADI WARNAKEHITAM-HITAMAN DAN PERLU DI BLEACHED MENGGUNAKAN AGEN PELUNTUR SEHINGGA PUTIH DAN HILANG SEGALA KHASIAT.


6)TEPUNG INI HARUS DIPERKAYA SEMULA DENGAN VITAMIN B UNTUK MEMATUHI PIAWAIAN WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO).SUMBER VITAMIN B YANG DIGUNAKAN DISYAKI DATANGNYA DARIPADA BABI KERANA HARGANYA YANG MURAH SERTA MUDAH DIPEROLEHI.

Anonymous said...

sorry for disturbing~but from every,words/thoughts you guys have said,is there any solid proof for the viewers~?

just wanna know more~thx~

MR. Anon said...

StormXisme butthurt dengan perjuangan orang melayu islam. ikot kamu la jika tak nak berjuang. makan dan minum lah di kedai cina. remaja dan golongan belia memang ramai suka lepak makan kat kedai yang dikuasai cina. sebab itu mereka ini degil tak nak dengar cakap.

Anonymous said...

sy stuju dgn pdpt kata NAK DEKAT PILIHANRAYA akantimbul isu utk melayu bsatu....sy dgr dr kawan cina, persatuan Cina x puas hati dgn arahan syarikat gula d ambil alih oleh proxy UMNO yakni FELDA, kmdian x puashati dgn pengambilalih Gardenia oleh proxy Rosmah...tu yg sy dgr dlu sblum timbul isu ni d internet...wallahualam

Anonymous said...

Cina bodoh dan bangsat se bangsat bangsat nya....

Anonymous said...

TAK PAYAH NAK GADUH2 WAHAI KAWAN2.POKOK PANGKALNYA MELAYU TU SENDIRI. YANG KUAT MAKAN RASUAH = MELAYU,YANG MALAS KERJA = MELAYU. YG BELI NOMBOR EKOR = MELAYU.YG MAKAN KAT KOPITIAM & STARBUCK & SECRET RECIPE = MELAYU.YG MINUM ARAK KAT PUB= MELAYU. YANG KUAT DENGKI = MELAYU.SELAGI ADA GOLONGAN MELAYU YG MACAM NI BUAT APA PUN TAK BOLEH.SAYA HANYA MAMPU BOIKOT MANA YG TERMAMPU.NAK CARI KEDAI RUNCIT MELAYU @ ISLAM AGAK SUKAR.SO FIKIR2 LA SENDIRI.BISNES CINA JADI KUAT PASAL PERSATUAN MEREKA KUAT. BISNES MELAYU? LEBIH BANYAK HASAD DENGKI DARI ORG MELAYU SENDIRI.SAYA MEMANG SOKONG MANA2 ORG MELAYU YG NAK BUKA KEDAI RUNCIT @ MINI MARKET @ HARDWARE.

fea dairy said...

tak pe la, bia la org cina boikot roti atau ape2 barang daripada org melayu... diorg tak tau yg brg2 drp robert kuok tu ader racun yg dia org letak... bia la org cina yg boikot tu ramai2 mampus cpt ! hahaa...

Komrad J said...

Ye ke Mr anon?
Nah, x butthurt langsung dgn kenyataan blog ni.

Now you can find racism menular pada sekeping roti pula. Grow up la yang mengutuk cina etc. Korang cakap mcm2, tp realitinya you just don't give a shit pn psl ekonomi, persaingan, malaysian growth etc. Korang mkn gak Mcd, pergi giant, minum starbucks bagai.

I am chinese, but I'm also a muslim..? Problem?

Pokok pangkal masalah korang tak kaji, tapi korang melulu tuduh. Apa kesahihan penulisan blog n komen pro bro?

Anonymous said...

orang-orang islam patut bantu dan memberi sokongan utk memajukan perniagaan orang-orang islam. Sebab tu boikot segala barangan atau produk bukan islam.Jangan jadi bodoh memperkayakan dan menjadi hamba orang -orang bukan islam.

Anonymous said...

Orang Islam patut beli produk makanan keluaran orang Islam sbb ia suci dan bersih (halal). Bukan sbb nak boikot produk bukan Islam.

Niat kena betul. Baru jadi ibadah. Kebetulan saja ianya menguntungkan orang Islam.

Orang bukan Islam pun patut cari makanan yg dibuat oleh orang Islam sbb ianya halal, bermakna ia lebih suci dan bersih.

promosi dgn positif, bukan semangat perkauman. Promosi dgn hikmah, ikut sunnah Nabi S.A.W.

Rambeli said...

BCL = Buy Chinese Last !

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...