Friday, July 31, 2015

2794) HARIAN METRO - 31/7/2015 - SELAMI PERASAAN 100 KELUARGA


2793) UTUSAN MALAYSIA - 31/7/2015 - ARAHAN TPM BUKTI KOMITMEN KERAJAAN BANTERAS JUDI HARAM


SINDIKET PERJUDIAN ONLINE AKAN DIHAPUSKAN SEPENUHNYA - TPM


Pihak Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak henti menggesa pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) termasuklah Badan Bukan Kerajaan (NGO) bertindak memerangi sindiket perjudian online selepas ia didapati beroperasi semula. 

Sila rujuk artikel-artikel dibawah:




Ternyata ianya membuahkan hasil apabila Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan bahawa kegiatan tidak bermoral ini bakal dihapuskan sepenuhnya, dalam ucapan di satu majlis semalam.

Semua Ketua Polis Negeri di seluruh negeri telah diarahkan berkenaan perkara ini dan beliau turut menegaskan supaya semua anggota polis  mematuhinya.

Dalam pada itu, admin berpendapat masyarakat umum juga perlu menyokong dan membantu langkah membenteras ini yang menyumbang kemudaratan kepada masyarakat dan negara.

Selain itu, kegiatan ini sejak awal lagi dihapuskan kerana tiada agama atau budaya yang membenarkan perkara itu dibiarkan berleluasa hingga menyebabkan segelintir individu ketagihan.

Ketagihan berjudi boleh menyebabkan ramai orang Islam terpesong dari akidah dan juga mengakibatkan kadar jenayah di Malaysia meningkat dari semasa ke semasa.

Diharap langkah membanteras ini sentiasa berterusan dan tidak berhenti separuh jalan. 

- Admin

Thursday, July 30, 2015

2792) MYNEWSHUB - 28/7/2015 - HOSPITAL SWASTA DISARAN BERI PERKHIDMATAN BERMUTU



KUALA LUMPUR – Hospital swasta di negara ini disaran supaya memberi perkhidmatan yang bermutu tanpa mengira kerakyatan bagi menjaga imej dan nama baik negara.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata pihaknya menerima banyak aduan terutama daripada pelancong Indonesia, Timur Tengah dan Bangladesh yang datang ke sini untuk pelancongan perubatan.
“Setakat ini kami menerima lebih 50 aduan dari seluruh negara termasuk yang datang untuk pelancongan perubatan mengenai perkhidmatan hospital swasta di negara ini.
“Rata-rata mereka mengadu mengenai ketidakpuasan hati dengan perkhidmatan disediakan seperti kecuaian pihak hospital, caj mahal, rawatan yang tidak betul serta tersalah pembedahan,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.
Nadzim berkata entiti hospital seumpama itu yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata, harus dikaji semula kerana tindakan mereka boleh menjejaskan nama negara.
Sementara itu, ahli perniagaan Siti Marzairinah Osman, 51, pada sidang media yang sama, menceritakan pengalamannya dan mendakwa dikenakan caj yang mahal semasa mendapatkan rawatan membuang ketumbuhan di hospital swasta di sini.
“Tiga setengah tahun lepas, saya dimasukkan ke sebuah hospital swasta untuk membuang ketumbuhan dan saya terkejut kerana dikenakan caj RM300,000 untuk pembedahan yang kecil.
“Saya juga dinafikan hak untuk mendapatkan laporan perubatan saya. Saya meneliti bil, dan mendapati banyak yang tidak kena,” katanya.
Berikutan itu, Siti Marzairinah berkata beliau terpaksa menjual hartanahnya bagi menjelaskan bil rawatannya itu.
“Saya kehilangan pekerjaan dan saya kini dalam proses menyaman hospital terbabit.
“Berdasarkan pengalaman, orang ramai perlu terlebih dahulu bertanya sebelum mendapatkan rawatan. Saya berharap orang ramai tidak akan menjadi mangsa seperti saya,” katanya.
Dalam pada itu, bagi mengembalikan kepercayaan orang ramai terhadap perkhidmatan hospital swasta, Nadzim menggesa kerajaan mencari kaedah yang sesuai untuk memulihkan persepsi dan mutu perkhidmatan hospital berkenaan. – BERNAMA

Sumber: http://mynewshub.cc/2015/07/28/hospital-swasta-disaran-beri-perkhidmatan-bermutu/#gs.f1c9f20c44c942979c82ba79222b98f6


Wednesday, July 29, 2015

2791) THE MALAY MAIL - 29/7/2015 - MUSLIM CONSUMERS GROUP WANTS COMPLAINTS DATABASE FOR PRIVATE HOSPITALS

The Muslim Consumers Association of Malaysia has urged the Health Ministry to set up a hotline to track the people’s grouses. ― File pic 

KUALA LUMPUR, July 28 — The Muslim Consumers Association of Malaysia (PPIM) today called on the Health Ministry to set up a database for consumer complaints against private hospitals.
PPIM president Datuk Nadzim Johan said the association has received over 50 complaints this year against private hospitals that either provide poor services or overcharge their patients and suggested that the Health Ministry set up a hotline to track the people’s grouses.
“We want all private hospitals to have a notice board that will direct its patients to a hotline for consumers to make a complaint to the Health Ministry,” he said.
He added that in the meantime the public is encouraged to send their complaints to PPIM so they can compile proper statistics can to present to the government as proof that there is a need for better regulation on private healthcare.
“We have received many complaints not just from Malaysians, but also tourists and foreigners who have received poor medical services.
“Medicine is a respected profession so we don’t want a negative perception to develop. We don’t want it to become like hospitals in the US where doctors have a key performance index (KPI) based on how many patients they bring in every day,” said Nadzim, who is also deputy chairman of Yayasan Patriot Negara Malaysia.
Siti Marzairinah Osman, 51, was one such complainant who sought the help of PPIM.
She told the press here today that she is in the midst of suing a private hospital for negligence since discovering discrepancies in her bills in 2010 after undergoing surgery to remove fibroids.
“I was in the hospital for three months and ten days and underwent five surgeries in that hospital,” she said.
“I am still not well and I can’t even walk on my own. I need someone to be with me all the time because I can pass out at anytime.”
She said her bill cost her RM300,000 and that she had to sell her property to cover the cost.
PPIM director Datuk Mohd Mustaffa Hamzah blamed Siti’s case on the greed of private hospitals and that there were more victims in similar situations.
“The ministry needs to start a database so complaints can be made and action can be taken against these hospitals by either fining them or revoking their licenses,” he said.

2790) SINAR HARIAN - 28/7/2015 - HOSPITAL SWASTA DISARAN BERI PERKHIDMATAN BERMUTU



KUALA LUMPUR - Hospital swasta di negara ini disaran supaya memberi perkhidmatan yang bermutu tanpa mengira kerakyatan bagi menjaga imej dan nama baik negara.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya menerima banyak aduan terutama daripada pelancong Indonesia,  Timur Tengah dan Bangladesh yang datang ke sini untuk pelancongan perubatan.

"Setakat ini kami menerima lebih 50 aduan dari seluruh negara termasuk yang datang untuk pelancongan perubatan mengenai perkhidmatan hospital swasta di negara ini.
    
"Rata-rata mereka mengadu mengenai ketidakpuasan hati dengan perkhidmatan disediakan seperti kecuaian pihak hospital, caj mahal, rawatan yang tidak betul serta tersalah pembedahan," katanya pada sidang media di sini, hari ini.
    
Nadzim berkata, entiti hospital seumpama itu yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata, harus dikaji semula kerana tindakan mereka boleh menjejaskan nama negara.
    
Sementara itu, ahli perniagaan Siti Marzairinah Osman, 51, pada sidang media yang sama, menceritakan pengalamannya dan mendakwa dikenakan caj yang mahal semasa mendapatkan rawatan membuang ketumbuhan di hospital swasta di sini.

"Tiga setengah tahun lepas, saya dimasukkan ke sebuah hospital swasta untuk membuang ketumbuhan dan saya terkejut kerana dikenakan caj RM300,000 untuk pembedahan yang kecil.
    
"Saya juga dinafikan hak untuk mendapatkan laporan perubatan saya. Saya meneliti bil, dan mendapati banyak yang tidak kena," katanya.
    
Berikutan itu, Siti Marzairinah berkata, beliau terpaksa menjual hartanahnya bagi menjelaskan bil rawatannya itu.

"Saya kehilangan pekerjaan dan saya kini dalam proses menyaman hospital terbabit.
    
"Berdasarkan pengalaman, orang ramai perlu terlebih dahulu bertanya sebelum mendapatkan rawatan. Saya berharap orang ramai tidak akan menjadi mangsa seperti saya," katanya.
    
Dalam pada itu, bagi mengembalikan kepercayaan orang ramai terhadap perkhidmatan hospital swasta, Nadzim menggesa kerajaan mencari kaedah yang sesuai untuk memulihkan persepsi dan mutu perkhidmatan hospital berkenaan. - Bernama



JUDI ONLINE: PENJAWAT AWAM DIJADIKAN SASARAN SINDIKET? @AliHamsa

Sasaran sindiket kerana mudah buat pinjaman kewangan

http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/penjawat-awam-berjudi-guna-sms-1.118133

Sindiket perjudian dalam talian di negara ini dipercayai menjadikan penjawat awam sebagai sasaran terbaharu mereka bagi mengelakkan kegiatan haram itu daripada dihidu pihak berkuasa.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan mendedahkan kegiatan perjudian secara dalam talian semakin menular dalam kalangan penjawat awam dan aktiviti tersebut dilakukan ketika waktu rehat.

Menurut sumber Nadzim, golongan tersebut dijadikan sasaran sindiket berkenaan kerana kemudahan yang dimiliki penjawat awam bagi membuat pinjaman kewangan daripada institusi kewangan dan sebagainya.

“PPIM mendapat banyak maklumat daripada orang awam termasuk sumber dalaman sindiket mengenai pembabitan penjawat awam dalam kegiatan judi dalam talian. Malah mereka mengakui kini menjadikan penjawat awam sebagai sasaran terbaharu.

“Dipercayai penjawat awam menggunakan masa rehat mereka bagi menjalankan kegiatan haram di dalam bilik. Sekiranya berjaya memenangi perjudian, wang akan dihantar terus oleh budak suruhan kepada mereka,” katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan khas Utusan Malaysia kelmarin yang membongkar taktik terbaharu sindiket judi menggunakan kiriman khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi menarik perhatian kaki judi.

Mengulas lanjut, Nadzim berkata, pihak berkuasa khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) perlu mengambil tindakan serius meme­rangi kegiatan haram tersebut secara habis-habisan.

Selain itu katanya, syarikat-syarikat telekomunikasi juga perlu memainkan peranan memantau setiap SMS berbentuk iklan atau promosi yang dihantar pihak tertentu kepada pengguna bagi mematahkan sebarang cubaan menyebarkan kegiatan haram tersebut.

“Tindakan segera perlu diambil kerajaan menghalang kegiatan ini daripada terus berleluasa kerana dikhuatiri bukan sahaja boleh merosakkan kehidupan kaki judi, malah memberi kesan kepada keluarga dan generasi muda.

“Pihak berkuasa diminta menyiasat sekiranya berlaku kegiatan penjualan maklumat atau data peribadi pengguna oleh syarikat-syarikat tertentu kepada sindiket perjudian. Jika perkara itu berlaku, tindakan undang-undang tegas perlu diambil terhadap pihak terbabit,” tegasnya. - UTUSAN

2789) UTUSAN MALAYSIA - 29/7/2015 - HOSPITAL SWASTA CAJ MELAMPAU DISELAR


2788) BERITA HARIAN - 29/7/2015 - BIL RAWATAN TAK MUNASABAH



2787) HARIAN METRO - 29/7/2015 - SEKALI LAWAT KENA RM 700


2786) CHINA PRESS - 29/7/2015


2785) UTUSAN MALAYSIA - 29/7/2015 - PENJAWAT AWAM BERJUDI GUNA SMS


2784) MINGGUAN MALAYSIA - 26/7/2015 - APA PBT BUAT?


2783) MINGGUAN MALAYSIA - 26/7/2015 - PERLU SERIUS JANGAN TUTUP SEBELAH MATA


#PPIM: HOSPITAL SWASTA DIGESA BERHENTI 'MENIPU' PESAKIT


Hospital swasta di disaran supaya memberi perkhidmatan yang terbaik tanpa mengira kerakyatan bagi menjaga imej dan nama baik negara dimata dunia.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan mendakwa pihaknya menerima banyak aduan oleh pelancong dari seluruh negara terutama daripada pelancong Indonesia, Timur Tengah dan Bangladesh yang datang ke Malaysia untuk pelancongan perubatan.

"Setakat ini kami menerima lebih 50 aduan dari seluruh negara termasuk yang datang untuk pelancongan perubatan mengenai perkhidmatan hospital swasta di negara ini.

"Rata-rata mereka mengadu mengenai ketidakpuasan hati dengan perkhidmatan disediakan seperti kecuaian pihak hospital, caj mahal, rawatan yang tidak betul serta tersalah pembedahan," katanya.


Menurutnya lagi, pihak hospital swasta juga turut mengenakan kos-kos tersembunyi yang hanya diketahui pesakit sewaktu proses pembayaran dilakukan.

“Sebagai contoh, pesakit yang menerima rawatan di hospital, setiap kali jururawat bertegur ‘Hai’ dan ‘Apa Khabar’ sahaja, ada yang dikenakan caj sehingga RM700 hingga RM1,000.

“Malah, ada doktor yang bercuti dan tidak merawat pesakit, tetapi apabila bil dikeluarkan seolah-olah doktor tersebut ada membuat rawatan terhadap pesakit dan hospital mengenakan caj ikut suka hati mereka,” Tegas beliau.

Dalam sidang media yang sama, ahli perniagaan Siti Marzairinah Osman, 51 menceritakan pengalamannya dan mendakwa dikenakan caj yang mahal semasa mendapatkan rawatan membuang ketumbuhan di hospital swasta di ibu negara..


"Tiga setengah tahun lepas, saya dimasukkan ke sebuah hospital swasta untuk membuang ketumbuhan dan saya terkejut kerana dikenakan caj RM300,000 untuk pembedahan yang kecil.

"Saya juga dinafikan hak untuk mendapatkan laporan perubatan saya. Saya meneliti bil, dan mendapati banyak yang tidak kena," katanya.



Berikutan itu, Siti Marzairinah berkata, beliau terpaksa menjual hartanahnya bagi menjelaskan bil rawatannya itu.

"Saya kehilangan pekerjaan dan saya kini dalam proses menyaman hospital terbabit.

"Berdasarkan pengalaman, orang ramai perlu terlebih dahulu bertanya sebelum mendapatkan rawatan. Saya berharap orang ramai tidak akan menjadi mangsa seperti saya," katanya.

Dalam pada itu, bagi mengembalikan kepercayaan orang ramai terhadap perkhidmatan hospital swasta, Nadzim menggesa kerajaan mencari kaedah yang sesuai untuk memulihkan persepsi dan mutu perkhidmatan hospital berkenaan.

** TAMAT **

Tuesday, July 28, 2015

2782) BERNAMA - 27/7/2015 - CALL FOR STRINGENT CONDITIONS IN ACID SALE AND PURCHASE

KUALA LUMPUR, July 27 (Bernama) -- More stringent conditions regarding the sale and purchase of acid should be imposed to prevent the corrosive substance from being used for criminal purposes.

Malaysian Muslim Consumers' Association (PPIM) chief activist Datuk Nadzim Johan said efforts should also be made to record the details of the buyers.

"Besides self-made, acid can be obtained easily on the market. If we can get the buyer's details through registration, at least it can help curb criminal acts," he told Bernama.

He was asked to comment on the acid attack incident in Kampung Baru Bakar, Kuala Kedah, which injured five men on Saturday.

Federation of Malaysian Consumers Associations (FOMCA) deputy president Mohd Yusof Abdul Rahman, who supported the proposed registration, said the perpetrator could be easily detected if being registered.

Mohd Yusof also suggested that acid should be classified as a controlled toxic substance like certain medicines. "The authorities should segregate between the non-hazardous and hazardous acids and determine whether it can be sold openly or under control," he said.

Malaysian Crime Prevention Awareness Board (LKPJM) vice-president Dr Lee Nan Sang suggested that the government should consider reducing the level of acidity in essential substances such as liquid detergent.

-- BERNAMA

#PPIM: KETATKAN SYARAT JUAL BELI ASID ELAK PERBUATAN JENAYAH


Syarat jual beli cecair asid perlu diperketatkan bagi menyekat bahan itu daripada digunakan bagi maksud perbuatan jenayah, kata Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan.

Beliau berkata langkah perlu dibuat untuk turut merekod butiran peribadi pembelinya.

PETIKAN VIDEO RTM:


“Selain dibuat sendiri, asid mudah diperoleh di pasaran tanpa penjualnya mempersoalkan tujuan penggunaannya.

“Kalau kita tetapkan pendaftaran dan pengambilan butiran pembelinya, sekurang-kurangnya ia dapat membendung keinginan penjenayah menggunakannya untuk melakukan jenayah,” katanya.

Beliau diminta mengulas mengenai kejadian lima individu yang melecur dan terpaksa dirawat di hospital akibat disimbah asid yang dipercayai cuka getah di Kuala Kedah, Kedah dua hari lalu. - UTUSAN

PETIKAN VIDEO Astro Awani:

Monday, July 27, 2015

2781) HARIAN METRO - 27/7/2015- GST MODAL CETI HARAM 'PERAH' MANGSA


2780) THE STAR - 27/7/2015 - 'HIGH PRICE FOR DRUGS IF TPPA SIGNED'

PETALING JAYA: If the Trans-Pacific Partnership (TPPA) gets signed as it is, consumer groups are worried that the increased price of medicines will force Malaysians to tighten their wallets again.
The Federation of Malaysian Consumers Associations secretary-general Datuk Paul Selvaraj said they were aware of the repercussions of the agreement if no amendments were made.
“The TPPA is currently being looked at, and our biggest concern is its impact on drugs. We feel that pharmaceutical companies are making medicines more expensive, and we have expres­sed these concerns before.
“We have to take another look at the agreement and find a way to get an outcome without negative impact to the consumers,” he said.
S.M. Mohamed Idris, president of the Consumers Association of Penang, explained that at its current state, the TPPA would make it more difficult for Malaysians to get access to generic drugs.
“The TPPA will increase the term of a patent. At present, the term is 20 years from the time a patent application is filed.
“This could be amended, with the TPPA, to 20 years after the patent is granted or after marketing approval is given by the Health Ministry.
“The term of patent will be much longer, thereby depriving the Malaysian consumer of cheaper generics for a long period of time,” he said.
Muslim Consumers Association of Malaysia president Datuk Nadzim Johan agreed with his counterparts that the TPPA required changes.
“Most, if not all consumer groups, are against it. There are just too many parts in the agreement that are not to the consumers’ advantage.”
Malaysian Pharmaceutical Society president Datuk Nancy Ho, when asked if consumers might put the blame of a price increase on pharmaceutical companies, said there were other factors contributing to pricing when the TPPA was signed.
But she agreed that more time was needed before the Govern­ment signed the agreement.
“People are still in an adjustment period after the implementation of the GST (Goods and Services Tax), so this may not be the best time (for the TPPA),” she said.

Sumber: http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/07/27/High-price-for-drugs-if-TPPA-signed-Consumer-groups-Many-parts-not-to-consumers-advantage/

JUDI ONLINE: PBT JANGAN TERLALU 'MURAH HATI' DENGAN SINDIKET!


Seperti yang diketahui umum, sindiket perjudian (pusat mesin judi online) tidak pernah berhenti beroperasi walaupun pelbagai usaha membenteras telah dilakukan oleh PDRM. Mereka cuma akan menghentikan operasi sementara sahaja sebelum meneruskannya apabila isu reda.

Berdasarkan artikel berkaitan sindiket perjudian online yang diterbitkan sebelum ini - JUDI ONLINE: SIAPA PATUT DIPERSALAHKAN?,

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan menyeru supaya PDRM dan PBT bersama-sama berganding bahu menangani gejala perjudian ini kerana impaknya lebh berkesan.


Namun begitu, jika diteliti, sindiket ini dilihat 'kebal' undang-undang dan seolah-olah dilindungi oleh PDRM itu sendiri, atau dalam perkataan yang lebih mudah difahami ialah "kautim".

http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/perlu-serius-jangan-tutup-sebelah-mata-1.116991
Selain itu, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) juga dikata mengambil langkah sambil lewa dalam menangani kegiatan ini. Pihak PBT dikatakan tidak menyita atau merampas premis tersebut walaupun pengesahan berkenaan penglibatan premis itu dibuat oleh PDRM (Berdasarkan maklumat operasi serbuan). Ekoran itu, ia turut menjadi punca yang menyebabkan sebahagian besar premis terlibat kembali beroperasi.

Petikan oleh Utusan Online:
Judi haram ‘terus kebal’ 
Kelemahan PBT punca sindiket kembali beroperasi 
‘Terus kebal’ mungkin itulah perkataan paling sesuai bagi merujuk kepada kegiatan judi haram yang masih berleluasa hampir di seluruh negara. 
Berdasarkan maklumat dan tinjauan Mingguan Malaysia terbukti tindakan tegas khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) ternyata tidak menggentarkan sindiket. Mereka hanya menghentikan operasi sementara sahaja sebelum meneruskannya apabila isu reda. 
Difahamkan, sindiket menggunakan pelbagai kaedah dan taktik bagi memastikan kegiatan yang boleh merosakkan masyarakat khususnya orang Melayu itu terus beroperasi. 
Apa mengejutkan, ada di sesetengah kawasan terdapat lebih daripada premis judi haram seolah-olah mereka `kebal’ daripada tindakan undang-undang. 
Apa yang mengecewakan, sikap sambil lewa pihak berkuasa tempatan (PBT) yang terus mengamalkan sindrom ‘bangau oh bangau’ telah menyebabkan sindiket perjudian terus menjalankan perbuatan itu di premis-premis perniagaan. 
Sumber memberitahu, walaupun siasatan dan serbuan dilakukan oleh pihak polis mengesahkan sesebuah premis itu terlibat dengan perjudian haram, namun PBT tidak mengambil tindakan menyita atau merampas premis tersebut. Berikutan itu sebahagian besar premis terlibat kembali beroperasi. 
Sumber tersebut turut menegaskan, sindiket judi tidak akan menghentikan kegiatan mereka memandangkan ia mendatangkan keuntungan berjuta-juta ringgit dalam sehari. 
“Tiada gunanya polis terus mela­kukan serbuan demi serbuan, kalau PBT seolah-olah lepas tangan untuk melakukan penguatkuasaan. Apabila ditanya kepada PBT, mereka menjawab ia di bawah bidang kuasa polis sedangkan PBT ada kuasa untuk merampas dan menyita sesebuah premis,’’ kata sumber itu lagi. 


SUMBER: UTUSAN ONLINE
Disebabkan sikap 'acuh tidak acuh' yang dilakukan pihak PBT dalam menangani isu ini, PBT telah menerima banyak kritikan dan digesa supaya lebih serius menangani isu ini.

Petikan UTUSAN ONLINE (27 JULAI 2015):
PBT jangan lepas tangan 
PBT tidak boleh lepas tangan, pihak berkuasa utiliti tidak boleh pandang sebelah mata manakala masyarakat pula tidak boleh butakan mata dengan membiarkan sahaja aktiviti haram itu berleluasa di kawasan mereka. 
Usahlah bercakap soal undang-undang kerana peruntukan sedia ada sudah lebih daripada mencukupi. Apa yang diinginkan hanyalah penguatkuasaan yang tegas. Tetapi malangnya, ia seolah-olah tidak berlaku. Premis-premis perjudian yang pernah diserbu oleh pihak polis kembali beroperasi, ada antaranya dikatakan hanya tutup beberapa jam sahaja. 
Sindiket berupaya untuk aktif semula kerana mereka masih ada premis. PBT memberi seribu satu alasan kenapakah premis itu tidak disita atau dirampas. Pihak utiliti yang menjaga air dan elektrik pula ada alasan masing-masing. Kesudahannya, sindiket hanya tersenyum melihat kesungguhan polis yang tidak ke mana. 
Dalam keadaan itu, penulis tertanya-tanya apakah perasaan pegawai dan anggota penguat kuasa yang sudah pastinya majoriti orang Melayu membiarkan bangsanya sendiri hidup porak peranda akibat bahana judi. Mereka bukannya tidak ada kuasa untuk menghalang tetapi mereka tidak bersungguh-sungguh untuk membanterasnya. 
Oleh itu hentikanlah kisah ‘bangau oh bangau’, jangan hanya bijak menuding jari kepada polis, walaupun sedikit sebanyak polis turut bertanggungjawab membasmi kegiatan haram itu. Apa yang penting ialah tindakan bersepadu khususnya melibatkan PBT. 
SELANJUTNYA
PETIKAN LAIN

  • Kegiatan ini adalah ‘salinan’ daripada semua aktiviti perjudian yang ditawarkan di kasino seperti Genting Highlands, Pahang. Jenis- jenis judi ini kemudian ‘diciplak’ oleh sindiket dalam bentuk judi melalui komputer dan dibawa masuk ke kawasan penempatan masyarakat khususnya orang Melayu.

SASARAN:
  • ‘Internet kasino’ ini bertujuan mengaut keuntungan daripada penjudi golongan bawahan dan berpendapatan rendah terutamanya orang Melayu yang dilarang memasuki kasino sebenar.

ANCAMAN:
  • Memecahkan institusi keluarga.
  • Menyumbang jenayah kecil seperti mencuri dan pecah rumah.
  • Terperangkap hutang dengan Ah Long.
  • Penggunaan khidmat kongsi gelap untuk jaga premis perjudian.

PIHAK BERTANGGUNGJAWAB:
  • Polis
  • Pihak berkuasa tempatan.
  • Pihak berkuasa utiliti seperti Tenaga Nasional Berhad dan syarikat air.
  • Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia(SKMM).

PENGUATKUASAAN:
  • SKMM pantau, mengawal dan sekat perisian perjudian.
  • PBT perlu hentikan kelulusan sebarang bentuk lesen pusat hiburan kanak-kanak dalam bangunan, pusat hiburan keluarga, pusat snuker dan kafe Internet khususnya di kawasan penempatan penduduk. Kebanyakan lesen-lesen ini telah disalah guna.
  • PBT harus bekukan kebenaran pembaharui lesen kedua-dua pusat tersebut.
  • Sebarang permohonan lesen baharu perlu dirujuk kepada wakil rakyat setempat bagi mendapatkan cadangan dan kebenaran.
  • Mana-mana premis pusat snuker atau kafe siber sedia ada tidak boleh menggunakan cermin gelap, pintu premis tidak boleh tertutup dan lampu di dalam premis mesti sentiasa dipasang.

HUKUMAN:
  • Penjara dan denda kepada pemilik premis yang menyewa kepada operator judi.
  • Rampas bangunan yang dijadikan premis perjudian jika masih berdegil.
  • Syarikat utiliti perlu sekat semua kemudahan asas seperti air dan elektrik kedalam premis.

ULASAN: PBT PERLU LEBIH SERIUS DAN JANGAN AMBIL MUDAH MENGENAI ISU PERJUDIAN. 

Sunday, July 26, 2015

GORES DAN MENANG: PIHAK BERKUASA DIDAKWA MELINDUNGI SINDIKET?


Gores dan Menang bukanlah isu yang baru, sebaliknya telah menghantui rakyat Malaysia LEBIH TIGA DEKAD, Pelbagai langkah telah diambil pihak Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan pihak berkuasa untuk membanteras sindiket ini, namun ia ternyata sia-sia.

Berikut antara dua laporan berkaitan sindiket penipuan ini yang berjaya dibongkar oleh PPIM seminggu sebelum menjelang hari raya.

Laporan 999, 7 Julai 2015:



Laporan Harian Metro, 8 Julai 2015:




http://www.utusan.com.my/berita/nasional/ppim-gesa-tindakan-tegas-1.47047
“PPIM menerima sebanyak 144 aduan setahun dan daripada aduan tersebut sebanyak 95 pera­tus melibatkan orang Melayu. Di Kuala Lumpur, kita difahamkan, terda­pat sekurang-kurangnya em­pat buah sindiket ‘gores dan menang’ yang berselindung di sebalik sya­rikat. Semua mereka mengge­rak­kan sekurang-ku­rang­nya dua hing­ga lima kumpulan yang dianggotai antara tiga dan lima orang bagi setiap kumpulan. 
“Berdasarkan rekod PPIM se­tiap kumpulan akan memperda­ya dua mangsa sehari dan sa­saran mereka setiap mangsa akan mengeluarkan wang tunai sekurang-kurangnya RM10,000. Ini bermakna setiap satu kumpulan akan membawa pulang sejumlah RM20,000. Bagaimanapun itu jumlah minimum memandangkan kebiasaannya sindiket tersebut meraih jutaan ringgit, 
Manakala, berikut pula adalah petikan oleh laporan akhbar pada tahun sebelum ini.

Laporan Utusan Malaysia,11 September 2013


Laporan Sinar Harian, 24 Ogos 2014



DIDAKWA GUNA ILMU PUKAU UNTUK 'JERAT' MANGSA

Selain menipu mangsa dengan menjanjikan habuan lumayan, sindiket gores dan menang ini juga turut mengamalkan ilmu pukau untuk menjerat mangsa sebagaimana dikatakan oleh Pengarah Unit Tindakan Khas, (UTK) PPIM, Sdr Yusuf Azmi.

UTK PPIM juga adalah pasukan utama yang terlibat dalam operasi membongkar aktiviti gores dan menang sebelum ini.



** UNTUK BACA ARTIKEL BERKENAAN OPERASI GORES DAN MENANG OLEH UNIT TINDAKAN KHAS (UTK) PPIM - (Klik SINI)

PERSOALANNYA, MENGAPA SINDIKET INI 'KEBAL' DAN MAMPU BEROPERASI SEHINGGA KINI WALAUPUN PELBAGAI LANGKAH MEMBANTERAS DILAKUKAN?

Salah satu faktor mengapa sindiket ini 'kebal' adalah kerana hukuman yang dikenakan terhadap ahli sindiket terlalu ringan! Mereka cuma berdepan dengan hukuman bersabit Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil (menipu) di mana denda maksimum hanyalah sebanyak RM100.

Untuk pengetahuan, sindiket ini mampu mengaut keuntungan hampir setengah juta seminggu! Hukuman tersebut tidak memadai jika dibandingkan jumlah keuntungan dan jumlah denda yang mereka bayar,

Sudah tentu mereka tidak akan merasa apa-apa kesan kepada sumber kewangan mereka.

Konklusinya, sindiket ini berleluasa kerana mampu meraih pendapatan yang sangat berbaloi dan cuma hanya perlu hadapi risiko yang sangat kecil.

Rujuk sumber yang dipaparkan dibawah untuk keterangan lebih lanjut.


Free Malaysia Today ( 4 Ogos 2014);


http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/08/04/hukuman-penipuan-gores-menang-terlalu-ringan/

SELAIN ITU, KHABARNYA SINDIKET PENIPUAN INI DILINDUNGI OLEH KONGSI GELAP DAN PIHAK BERKUASA/PDRM? 

http://utaranews2.blogspot.com/2014/09/kongsi-gelap-ada-kaitan-dengan-sindiket.html
Sejauh manakah kebanaran perkara ini? Ikuti pendedahan berikut...


*************


Berdasarkan pendedahan di blog Double-Y dan Tentera Maya, mereka ada mempersoalkan bahawa sindiket ini dilindungi oleh pihak berkuasa dan kongsi gelap.

Benarkah dakwaan beliau tersebut?

BACA DIBAWAH:
Selain itu, saya juga tidak menolak kemungkinan sindiket gores dan menang terus bermaharajalela kerana ada orang dalam agensi penguatkuasa turut terlibat melindungi mereka. 
Dua agensi penguatkuasa yang mempunyai bidang kuasa membanteras dan menangkap ejen sindiket gores dan menang adalah KPDNKK serta PDRM. 

Melalui perlindungan inilah, sindiket gores dan menang menjadi kebal dan sukar dibanteras serta dihapuskan sebagaimana kesukaran kita menghapuskan kewujudan premis yang menjalankan aktiviti perjudian online.



Selain mendapat perlindungan dari pihak tertentu dalam agensi penguatkuasa, sindiket gores dan menang turut dijaga kumpulan gangsters.



Sebab itulah ejen gores dan menang berani menjalankan operasi secara terbuka di pasar raya besar seluruh negara sehingga berani menggunakan kekerasan ke atas mangsa mereka sebagaimana laporan Harian Metro hari ini.




Jika sindiket gores dan menang terus dibiarkan tanpa tindakan tegas dari agensi penguatkuasa undang-undang, tidak mustahil satu hari nanti rakyat mengambil tindakan sendiri sebagaimana berlaku di Plaza Low Yatt. 
Apakah pihak berkuasa mahu rakyat mengambil tindakan sendiri baru mereka mahu bertindak? 
Dalam artikel seterusnya saya akan mendedahkan rakaman percakapan ejen sindiket gores dan menang yang mendakwa telah membuat bayaran secara bulanan kepada pihak atasan dalam agensi penguatkuasa dan kumpulan gangster. 

Friday, July 24, 2015

"KAJI BAHAN PERISA ROKOK ELEKTRONIK (VAPE)" - #PPIM

http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kaji-bahan-perisa-rokok-elektronik-1.116258

Kementerian Kesihatan disaran melakukan kajian terperinci terhadap bahan-bahan yang digunakan untuk membuat perisa rokok elektronik atau lebih dikenali sebagai vape yang semakin mendapat tempat dalam kalangan masyarakat.

Menurut Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nad­zim Johan, kajian secara terperinci itu boleh mengenal pasti sekiranya betul terdapat bahan terlarang seperti ekstrak ganja atau ketum digunakan untuk menghasilkan perisa rokok elektronik berkenaan.

“Kementerian Kesihatan perlu mengeluarkan kenyataan menjelaskan kesan menghisap rokok elek­tronik terhadap kesihatan serta bahan-bahan yang digunakan untuk membuat perisanya kepada pengguna bagi mengelakkan rokok tersebut disalah guna untuk tujuan tertentu.

“Jika sebelum ini pelbagai maklumat mengenai bahaya rokok dapat disalurkan kepada pengguna, mengapa perkara yang sama tidak dibuat terhadap rokok elektronik,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Laporan khas Utusan Malaysia hari ini mendedahkan ada pihak yang tidak bertanggungjawab meng­adun sendiri perisa ganja dan ketum bagi memenuhi permintaan segelin­tir penghisap rokok elektronik.

Mengulas lanjut, Nadzim berkata, sekiranya kajian yang dilakukan oleh kementerian mendapati terdapat bahan terlarang digunakan dalam penghasilan perisa rokok elek­tronik, maka tindakan tegas perlu diambil.

Katanya, langkah tersebut bagi memastikan perisa bahan terlarang itu tidak menjadi pencetus baharu kepada masalah penagihan dadah di negara ini.

Dalam pada itu, Timbalan Pre- siden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman berkata, perisa bahan terlarang itu secara tidak langsung boleh mendorong masyarakat untuk mengetahui bagaimana rasa ganja atau ketum.

Menurut beliau, dorongan itu boleh bertukar menjadi serius apabila masyarakat ingin mencuba dadah sebenar untuk mendapatkan lebih kepuasan.

“Bila sudah tahu macam mana rasa dadah atau perasaan khayal akibat perisa tersebut, mungkin selepas itu nak cuba dadah sebenar pula untuk lebih rasa puas.

“Jika perisa itu digunakan untuk merawat penagih dadah tegar sebagai alternatif, tidak mengapa, tetapi jika mendatangkan kemudaratan kepada orang lain, itu sudah menjadi masalah,” ujarnya. - UTUSAN ONLINE

2774) HARIAN METRO -- 24/7/2015 - JABATAN AGAMA PERLU CAMPUR


2773) UTUSAN MALAYSIA - 24/7/2015 - KAJI BAHAN PERISA ROKOK ELEKTRONIK



Thursday, July 23, 2015

JUDI ONLINE: SIAPA PATUT DIPERSALAHKAN?


Tindakan membanteras mesin perjudian online oleh pihak berkuasa dilihat seperti tindakan yang sia-sia. Walaupun ratusan premis telah diserbu dan ribuan orang telah ditahan, namun selepas keadaan sudah kembali 'sejuk', mereka kembali beroperasi seperti biasa.

Kemanakah perginya skuad khas membenteras judi haram yang ditubuhkan PDRM sebelum ini?

PDRM WUJUD SKUAD KHAS BANTERAS KEGIATAN JUDI HARAM 
Putrajaya, 6 Jan - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mewujudkan...
Posted by Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) on Monday, January 6, 2014

Oleh itu, PBT dan NGO disaran untuk turut sama menggempur gejala judi online ini bersama-sama PDRM.



CATATAN:

Sejak Januari sehingga Julai 2015, sebanyak 418 premis diserbu, 1,291 orang ditahan dan 12,389 buah komputer beserta peralatannya serta wang tunai seba­nyak RM157,990 telah dirampas oleh PDRM.


PUNCA:

1. Selama ini PDRM dan PBT saling menuding jari dalam menangani isu perjudian sehingga banyak pihak yang keliru pihak mana satukah yang sebenarnya ‘tidak buat kerja'.

2. Mereka tidak sependapat serta masing-masing dikatakan tidak mahu menerima pandangan daripada NGO-NGO yang mewakili ahli masyarakat.


CADANGAN:

1. PDRM kena bersikap terbuka dan tidak memandang remeh peranan NGO dan PBT dalam menangani gejala itu.

2. Usaha ini tidak patut diserahkan sepenuhnya kepada PDRM sahaja, sebaliknya memerlukan kerjasama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

3. Hasil kerjasama ini akan mengukuhkan lagi 'gerak kerja' untuk menghapuskan ke­giatan haram itu sehingga ke akar umbi, malah masa untuk menanganinya juga akan lebih cepat.

4. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) juga perlu bekerjasama.

5. Hasil gabungan bidang kuasa dan kelebihan dari ketiga-tiga badan ini, disarankan supaya satu jawatankuasa bersepadu menggempur perjudian online (termasuk premis) ditubuhkan.


2772) HARIAN METRO - 23/7/2015 - TAUKE JUDI 'KEPALA BATU' KEBAS DUIT RAYA


2771) UTUSAN MALAYSIA - 23/7/2015 - WUJUDKAN LAMAN WEB KHAS KESAN PENIPUAN


2770) SINAR HARIAN - 1/7/2015 - ROHINGYA: PRESMA SETUJU BERI PELUANG PEKERJAAN


2769) HARIAN METRO - 22/5/2015 - SEKSA SANGAT TUNTUT INSURANS


GERAKKAN KUASA PENGGUNA

GERAKKAN KUASA PENGGUNA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...