Tuesday, May 31, 2011

EMEL PILIHAN-NASIHAT : mobile phone signalling power

When you try to call someone through mobile phone, don't put your mobile closer to your ears until the recipient answers because directly after dialing, the mobile phone would use it's maximum signaling power,
 

which is:
 

2watts = 33dbi. (4 - 6 dbi is Harmless )
 

Please use left ear while using mobile , because
if you use the right one it will affect brain directly. This is a true fact from Apollo medical team.
 

Please be careful and forward to people whom you
really care about.

Monday, May 30, 2011

EMEL PILIHAN : NASIHAT-STROKES

STROKE: Remember The 1st Three Letters... S.T.R. 



My friend sent this to me and encouraged me to post it and spread the word. I agree. If everyone can remember something this simple,
we could save some folks. Please read:


STROKE IDENTIFICATION:

During a BBQ, a friend stumbled and took a little fall - she assured everyone that she was fine (they offered to call paramedics) and just tripped
over a brick because of her new shoes. They got her cleaned up and got her a new plate of food - while she appeared a bit shaken up, Ingrid went
about enjoying herself the rest of the evening. Ingrid's husband called later telling everyone that his wife had been taken to the hospital -
(at 6:00pm , Ingrid passed away.) She had suffered a stroke at the BBQ. Had they known how to identify the signs of a stroke, perhaps Ingrid
would be with us today. Some don't die. They end up in a helpless, hopeless condition instead. It only takes a minute to read this...
A neurologist says that if he can get to a stroke victim within 3 hours he can totally reverse the effects of a stroke...totally.
He said the trick was getting a stroke recognized, diagnosed, and then getting the patient medically cared for within 3 hours, which is tough.

RECOGNIZING A STROKE

Remember the "3" steps,
STR . Read and Learn! Sometimes symptoms of a stroke are difficult to identify. Unfortunately, the lack of awareness spells disaster. The stroke victim may suffer severe brain damage when people nearby fail to recognize the symptoms of a stroke.
Now doctors say a bystander can recognize a stroke by asking three simple questions:


S
* Ask the individual to SMILE .
T
* Ask the person to TALK to SPEAK A SIMPLE SENTENCE (Coherently) (eg "It is sunny out today").
R
* Ask him or her to RAISE BOTH ARMS .

NOTE
: Another 'sign' of a stroke is this: Ask the person to 'stick' out their tongue. If the tongue is 'crooked', if it goes to one side or the other that is also an indication of a stroke. If he or she has trouble with ANY ONE of these tasks, call 111 immediately!! and describe the symptoms to the dispatcher.

A cardiologist says if everyone who gets this e-mail sends it to 10 people; you can bet that at least one life will be saved.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sunday, May 29, 2011

AKTIVITI PPIM : MAJLIS PENERANGAN SPRM BERSAMA PPIM





Nilai Sogokan Anggota Penguatkuasa Pernah Mencecah RM1 Juta

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Bernama) -- Sepanjang April tahun lepas hingga Mac tahun ini seramai 442 orang telah ditahan kerana merasuah anggota pengguatkuasa dengan nilai sogokan tertinggi sebanyak RM1 juta.

Pengarah Bahagian Pendidikan Masyarakat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Samsiah Abu Bakar berkata daripada jumlah tersebut 422 orang terdiri daripada lelaki, dan seramai 282 orang warga tempatan, manakala selebihnya rakyat asing.

"Nilai sogokan tertinggi secara purata adalah dari RM200,000 hingga RM1 juta dan tangkapan tersebut menunjukkan bahawa SPRM tegas dan kita harap orang ramai juga bertegas menolak tawaran rasuah biarpun dalam jumlah kecil," katanya.

Samsiah berkata demikian dalam forum bertajuk "Ke Arah Rasuah Sifar: Peranan NGO Dalam Memerangi Rasuah" bersama Pertubuhan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia di sini.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan SPRM Datuk Sutinah Sutan berkata persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO) perlu aktif membantu SPRM memerangi rasuah.

Ini adalah kerana NGO banyak berinteraksi dengan orang ramai dan boleh membantu menerangkan kepada mereka secara terus mengenai bahaya rasuah, katanya kepada pemberita selepas menghadiri forum tersebut.

Sutinah berkata usaha membanteras rasuah tidak sepatutnya dibebankan di bahu penguatkuasa semata-mata, sebaliknya perlu dijalankan secara bersama.

-- BERNAMA

Friday, May 27, 2011

KENYATAAN MEDIA PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA (PPIM) MENYERU KEMENTERIAN DALAM NEGERI (KDN) SERTA JABATAN PENDAFTARAN NEGARA (JPN) AGAR MEMBERI PERHATIAN YANG SERIUS ORANG MELAYU YANG LAHIR DI MALAYSIA SERTA TERBUKTI MEREKA ADALAH ANAK TEMPATAN TETAPI TIDAK MEMPUNYAI DOKUMEN KELAHIRAN ATAS SEBAB-SEBAB TERTENTU DIBERIKAN TARAF WARGANEGARA



KENYATAAN MEDIA PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA (PPIM) MENYERU KEMENTERIAN DALAM NEGERI (KDN) SERTA JABATAN PENDAFTARAN NEGARA (JPN) AGAR MEMBERI PERHATIAN YANG SERIUS ORANG MELAYU YANG LAHIR DI MALAYSIA SERTA TERBUKTI MEREKA ADALAH ANAK TEMPATAN TETAPI TIDAK MEMPUNYAI DOKUMEN KELAHIRAN ATAS SEBAB-SEBAB TERTENTU DIBERIKAN TARAF WARGANEGARA


To All Editors                                                                           27hb Mei 2011


Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyeru Kementerian Dalam Negeri (KDN) melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk mengesan mana-mana individu yang layak serta terbukti kesetiaannya kepada Negara untuk diberi taraf warganegara seterusnya mempermudahkan mereka ini mendaftar dan mendapatkan kad pengenalan Malaysia (MYKAD).

Pendekatan sebegini serta tindakan proaktif dari JPN dan KDN dalam mengenalpasti individu-individu sebegini dapat membantu pihak terbabit agar tidak rasa terpinggir serta mudah untuk mereka berurusan seharian serta dapat mengelak sebarang masalah yang tidak diingini dari berlaku.

Kenyataan ini dikeluarkan oleh PPIM rentetan dari aduan yang diterima oleh biro aduan PPIM berkaitan dengan aduan yang diterima dari Puan Seadah Binti Mohamad Sharif yang ingin mendaftarkan anak angkatnya bernama Nurazureen dan Ina yang telah ditinggalkan oleh kedua ibu bapanya kepada Puan Seadah pada tahun 1994 tanpa sebarang pengenalan diri. Puan Seadah telah berusaha sedaya mungkin dan memenuhi segala kriteria yang diperlukan oleh JPN demi untuk memastikan anak ini mempunyai sijil kelahiran dan kad pengenalan. Tetapi sehingga ini beliau telah menemui jalan buntu.

Kesan dari ketiadaan pengenalan diri ini menyukarkan Nurazureen yang kini berusia 22 tahun dan Ina 7 tahun untuk bersekolah dan menimba ilmu seperti kanak-kanak lain. Dan kemungkinan semakin gelaplah masa depan anak-anak ini sekiranya  Puan Seadah sudah tiada lagi.

Justeru itu, PPIM menyeru pihak kerajaan serta mereka yang berkuasa dapat mengambil tindakan segera ke atas kes-kes terpencil sebegini agar rakyat negara ini yang sebenar mendapat haknya selaku warganegara serta tidak rasa terabai dan dipinggirkan.[END]

Thursday, May 26, 2011

EMEL PILIHAN : Bagaimana orang Islam boleh termakan babi.



Untuk makluman semua.

MINTAK TOLONG SEMUA KAWAN-KAWAN BACA NI SAMPAI HABIS

Kes macam ni bukan kes baru. Memang betul cakap Cina tu! daging ayam dan lembu tak cukup lemak untuk membentuk apa-apa shape. Jika sebarang proses tidak menggunakan lemak babi, ia senang pecah. Berdasarkan pengalaman saya dalam industri memproses makanan, boleh dikatakan semua product dari oversea yg bertanda halal sebenarnya tidak halal.

Bagi mereka haram itu pork iaitu daging babi manakala pork product yg lain seperti lard (minyak babi),pork fat(lemak babi), ham (ini asal nama hamburger) dan bacon (hirisan nipis daging babi yg biasa serve during breakfast), pork instestine(perut babi) dll tidak apa bagi Muslim .

Saya pernah bekerja di Shangri-laHotelKL, di situ terdapat satu BUTCHER Dept....

1. Semua jenis sausage menggunakan pork casing. Pork casing adalah saluran usus yg digunakan sebagai k ulit sausage. Semua ingredients untuk sausage diblend bersama pork fat untuk membuat sausage itu firm dan tak mudah break. Jadi kalau sausage itu Chicken or beef still contain pork. 

2. Pork fat juga digunakan dalam proses membuat turkey roll,chicken roll, meatloft, pastrami dan salami. Benda ni semua boleh didapati di supermarket dan digunakan secara meluas sebagai toping PIZZA

3. Bagi sesiapa yg suka makan buffet.. cold cuts yg disusun lawa-lawa pada buffet table seperti Terrine dan Pate pun ada lemak babi.

Patut lah bila kes JE timbul rupanya berjuta-juta babi ada kat Malaysia .Purata satu hari babi dikeluarkan dari ladang ternakan beratus ribu.Yang peliknya takan beratus ribu babi ini dilantak oleh orang Cina saja. Mungkin sebahagian darinya dibuat bahan makanan yang lain, lepas tu bagi orang Melayu makan. Yang peliknya lagi kebanyakan yang jual burger tu orang Melayu. *frwdkan.. kepada rakan dan saudara seagama anda.  

Wednesday, May 25, 2011

JOM BINCANG : KEBAIKAN DAN KEBURUKAN MINUMAN COCA COLA


Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna?
 
Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :
 
1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!
2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?
3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!
4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.
5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.
6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.
7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!
 
Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!
Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.
 
Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parkir kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.
 
Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!
 
Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo, F&N dll. Sama jer! Anak bapak dan Keluarga 69.
 
Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk meghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.
 
Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang!
 
Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.
 
DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot? Cubalah!
 
Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Kat Mekah ada Mecca Cola. Betul ker? Yang pernah pi Mekah bleh confirm kot?
 
Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.
 
Tepuk dahi tanya hati....nak minum ke tak? Saya pun minum sekali sekala! Sama-samalah kita bercoke sambil singgah KFC [Syarikat Yahudi gak!], time raya, time parti, time kenduri , time bola piala dunia dll.
 
Terima kasih kerana memberi masa untuk membaca. Bulan ni bulan membaca. Rajin membaca pasti berjaya. Luang-luangkanlah masa untuk membaca.

Monday, May 23, 2011

PENGUMUMAN TERKINI ISU PURATOS...APA KATA ANDA?


ASSALAMUALAIKUM WBT...

Terkini, kami mendapat maklumat bahawa Puratos mendapat bekalan daripada Fonterra. Yang dipersalahkan hanyalah mangsa (seperti PURATOS). Hakikatnya, lebih banyak pihak yang perlu bertanggungjawab.

Pihak berkuasa perlu mempunyai sistem yang lebih sempurna dan menyeluruh.

Kami minta pendapat para pelayar untuk memberikan pendapat....

EMEL PILIHAN : Please Read


Colleagues,

i was chased and attacked by a group of men in 2 cars trying to hijack my car in the afternoon yesterday. i was driving my husband's car alone on my way back from mid valley at about 4.30pm and only noticed these 2 cars as I was turning left into jalan beringin, damansara heights. They came awfully close and fast which I thought strange as it was a residential area and full of road humps. Then the first car (which was a E class Mercedes) came to my side and the passenger (had a policeman's hat but not in uniform) had a walkie talkie and was gesturing for me to stop. When I didn't, he overtook and parked in front of me and the second car (which was the new 3 series BMW) was parked right behind me. the guy came up to my window and using his walkie talkie again, was frantically asking me to wind down - it was that split second that I realized that they weren't undercover cops (yes sounds silly now when one is rational!) and I just reversed and drove off. Both cars were chasing me trying to swerve and corner me.

I was stopped 3 times by them - the second time was the road downhill between SC and the Science Centre and the same guy from the Merc came out - this time with a parang. I reversed as far as I could - these people were definitely professionals and didn't want their cars damaged cos everytime I reversed, the bmw at the back also reversed. I thought I'd be safe going onto a public road so I went on the sprint highway - they continued to chase and managed to stop me again- and I was on the fast lane of sprint highway (right between the SC and Bukit Kiara) and there were plenty of traffic - and this time - they parked so close to me - one in front and one at the back and the guy with the parang came out and this time was smashing with full force at my driver's seat window. Another guy came from the black bmw and started hitting on my passenger seat window - there were plenty of cars but no one stopped or honked despite seeing these 2 men smashing my car. I just reversed not caring if my car got knocked and trying to get some space so that I can drive out and finally managed to. I lost them when I turned onto jalan damansara highway.

It is absolutely traumatizing as I, like many, only read about this.. but the audacity and desperation for them to be doing this in broad daylight and at such a public place is unimaginable. I am so thankful that I am ok but I have to write this because i know many of us take it for granted that it would not happen to us.. but it has happened and it will happen again. Please please be careful - one can never be vigilant enough. you've read it all:

1. ladies - don't drive home alone at night - they will target women driving alone - day or night.
2. don't stop when you're being chased
3. know that they're not the real cops when the proper police cars are not being used

I was given this no. by the inspector - 2274 4465 - it's the Bilik Gerakan in Brickfields and if you think you're being followed or chased - call this no. and they will send a mobile team who's nearest to where you are.

PENDAPAT PILIHAN-PIHAK BERKUASA PERLU TANGANI SEGERA



Malaysia adalah sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam. Islam adalah agama Persekutuan. Hakikatnya bahawa Islam adalah agama rasmi negara dan ia tidak boleh diubah dalam apa jua keadaan.
Dari isu penggunaan khalimah Allah hingga penahanan kitab Injil berbahasa Melayu, timbul pula isu berhubung penganjuran majlis pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan. Apakah motif sebenar yang cuba ditonjolkan dalam isu yang sensitif seperti ini? Isu seperti ini boleh mengeruhkan lagi hubungan antara penganut agama Islam dan Kristian.
Menurut laporan, Persekutuan Kristian Malaysia (CFM), pengerusinya Biskop Ng Moon Hing berkata, CFM terganggu dan tidak puas hati dengan tindakan tidak bertanggungjawab terhadap kata-kata fitnah yang berpotensi menyebabkan rusuhan yang tidak sepatutnya diterbitkan oleh media arus perdana atau mana-mana media sekalipun. Persoalannya, bagaimanakah pula ketidak puas hatian bagi majoriti umat Islam di negara ini bagi isu-isu seperti ini dan sebelumnya?
Isu-isu sensitif seperti ini haruslah ditangani dengan segera dan pihak berkuasa seharusnya mengambil tindakan kepada pihak yang cuba mengeksploitasi isu ini sehingga boleh menjejaskan keharmonian negara. Baru-baru ini, kumpulan pemimpin Kristian sudah memberi pengakuan bahawa mereka menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan tiada hasrat mencabar peruntukan itu dalam Perlembagaan Persekutuan.
Apa pun jua pengakuan dan ungkapan, umat Islam mestilah menghormati penganut Kristian dan dalam masa yang sama haruslah berhati-hati dan berjaga-jaga dalam agenda yang cuba hendak disampaikannya. Perkara yang boleh menimbulkan keresahan dan ketegangan perlu dielakkan dengan menggunakan akal yang waras serta kebijaksanaan. Semua keputusan hendaklah dibincangkan dengan cara diplomasi tanpa mengganggu emosi rakyat dan pihak-pihak tertentu.
Sebarang kekeliruan serta percanggahan seharusnya diselesaikan menerusi dialog ataupun perbincangan tertutup di kalangan wakil-wakil ketua agama di negara ini. Dalam suasana politik yang haru biru ini, mana-mana pihak sepatutnya tidak mengambil kesempatan dan membangkitkan kemarahan orang ramai. Isu yang cuba diketengahkan adalah terlalu sensitif dan akan membuatkan sesebuah negara menuju dalam kehancuran serta kemusnahan.
Memandangkan Islam adalah agama rasmi Persekutuan di negara ini, seelok-elok dan sebaik-baiknya, mana-mana pihak jangan sesekali menyentuh,  mengusik dan mencabar apa yang telah termaktub dan terkandung dalam perlembagaan.

Hairul Sahril, 
Ahli PPIM,
Johor Bahru.

Sunday, May 22, 2011

BERITA PILIHAN : Tiga pengarah, pengilang kopi DNA babi didakwa




Tiga pengarah, pengilang kopi DNA babi didakwa

KLUANG 19 Mei - Tiga pengarah syarikat didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dua tuduhan menjual kopi mengandungi asid deoksiribonukleik (DNA) babi di kedai minuman, Kluang Rail Coffee tanpa meletakkan pernyataan kewujudannya pada label pembungkusan kopi itu.

Ketiga-tiga pengarah syarikat Rail Passion Sdn. Bhd. (Rail Passion) tersebut iaitu Lim Jit Chiang, 37, dan abangnya, Lim Jit Tong, 42, serta sepupu mereka, Lim Jit Chen, 58, mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan.

Syarikat pengilang Cheng Hiong Coffee Powder Trading pula menghadapi tuduhan menyedia dan membungkus kopi campuran dalam bungkusan yang belum dibuka dan tidak berlabel untuk jualan kepada syarikat Rail Passion.

Jit Chiang, Jit Tong dan Jit Chen didakwa menjual serbuk kopi dalam bungkusan yang mengandungi DNA babi antara pukul 3 petang hingga 4 petang di premis tersebut di Jalan Tasik di sini pada 25 Mac lalu.

Mereka didakwa menjual serbuk kopi dalam bungkusan belum dibuka kepada pegawai Jabatan Kesihatan, Amezatul Aida Mohd. Daim bagi tujuan analisis dan keputusan ujian Jabatan Kimia Malaysia, Petaling Jaya menunjukkan terdapat DNA babi dalam kopi itu.

Bagi pertuduhan kedua, mereka didakwa menjual 20 peket kopi uncang dalam bungkusan belum dibuka yang mengandungi DNA babi kepada Amezatul Aida bagi tujuan serupa pada masa, tarikh dan tempat yang sama.

Keputusan analisis di Jabatan Kimia Malaysia, Petaling Jaya turut mendapati wujud DNA babi dalam kopi uncang tersebut.

Bagi kedua-dua pertuduhan itu, mereka didakwa mengikut Peraturan 11(1)(c) Peraturan-Peraturan Makanan 1985 kerana menjual makanan tanpa suatu pernyataan tentang adanya DNA babi pada label bungkusan makanan berkenaan.

Setiap pertuduhan tersebut memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun jika sabit kesalahan.

Sementara itu, syarikat pengilang, Cheng Hiong Coffee Powder Trading didakwa atas pertuduhan menyedia dan membungkuskan kopi campuran dalam bungkusan yang belum dibuka dan tidak berlabel itu untuk jualan kepada syarikat Rail Passion.

Syarikat tersebut didakwa melakukan kesalahan itu di Kilang Cheng Hiong Coffee Powder Trading di Jalan Mersing di sini antara pukul 10.40 pagi hingga 2 petang, 25 Mac lalu.

Dua rakan kongsi syarikat pengilang tersebut, Wong Siew Boey, 52, dan Ong Cheng Ming, 44, mengaku tidak bersalah atas tuduhan yang sama dikenakan ke atas ketiga-tiga pengarah syarikat Rail Passion.

Kesemua tertuduh yang diwakili peguam, S. Selvarajah manakala pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Rasidah Abd. Radzaz.

Majistret Norhabsarina Ayob menetapkan 5 Julai ini untuk sebutan semula ketiga-tiga kes berkenaan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0520&pub=utusan_malaysia&sec=Mahkamah&pg=ma_02.htm&arc=hive 

KLUANG - Tiga pengarah syarikat dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas dua pertuduhan menjual kopi yang mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi di kopitiam Kluang Rail Coffee di sini tanpa mempamerkan kewujudan elemen haiwan berkenaan pada bungkusan serbuk minuman itu Mac lalu. Tertuduh yang merupakan pengarah syarikat Rail Passion Sdn. Bhd., Lim Jit Chiang, 37; Lim Jit Tong, 42; dan Lim Jit Chen, 58, mengaku tidak bersalah atas dakwaan menjual serbuk kopi tersebut di antara pukul 3 dan 4 petang di Jalan Tasik di sini pada 25 Mac lalu.

Mereka didakwa menjual serbuk kopi itu kepada pihak berkuasa yang menyamar sebagai pelanggan. Keputusan analisis terhadap serbuk kopi yang dilakukan di Jabatan Kimia, Petaling Jaya menunjukkan terdapat DNA babi dalam kopi itu seperti yang didakwa. Bagi pertuduhan lain, tertuduh didakwa menjual 20 paket kopi uncang dalam bungkusan yang mengandungi DNA babi di lokasi dan hari yang sama.


PPIM : DENDA HANYA RM 5000  ATAU PENJARA 2 TAHUN UNTUK PESALAH PENGELUAR PRODUK YANG MENGANDUNGI BABI! BERBALOI KE?

RUJUK JUGA ARKIB BERITA PPIM TERDAHULU :   

BERITA PILIHAN : HARIAN METRO-Kopi campur gelatin babi
http://persatuanpenggunaislammalaysia.blogspot.com/2011/03/berita-pilihan-harian-metro-kopi-campur.html

Saturday, May 21, 2011

ADUAN PILIHAN : DNA Babi Dalam Bahan Buat Kek & Roti Secret Recipe


DNA Babi Dalam Bahan Buat Kek & Roti Secret Recipe
Posted on Tuesday, May 17, 2011 by Nazo

Kek dan Roti pula, lepas ini apa lagi dapat tahu...

Kadang-kadang aku memang semacam tak paham, rasanya dah hampir semua makanan kat Malaysia ini dah tak selamat dah!

kata jer Malaysia ini negara islam?
tapi persekitaran?
kedai-kedai makan pun banyak yang was-was!

Sikit-sikit buat makanan mesti nak masuk inzim babi ker? DNA babi ker! macam wajib letak pulak dah!

Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011:

Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011
telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd (JAKIM-20100609-123757) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan (Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut.

Dua ramuan terbabit ialah ‘Whole Egg Powder’ dan ‘Whole Milk Powder.’


Syarikat tersebut adalah:

Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 )

 
8.
TALENTO BROWNIES CONCENTRATE SECRET RECIPE
BRAND: PURATOS
-PURATOS MALAYSIA SDN. BHD.
30/11/2011
9.
TALENTO CAKE CONCENTRATE SECRET RECIPEBRAND: PURATOS
-PURATOS MALAYSIA SDN. BHD.
30/11/2011


Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya melayari laman web www.halal.gov.my untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai syarikat yang memiliki SPHM.
TO'KI : DAH TAK PAYAH MAKAN KEK KE ROTI LAGI KOT, BAIK MAKAN NASI LEMAK JE!

Friday, May 20, 2011

EMEL PILIHAN: Please take note...IMPORTANT!


IMPORTANT

A stock clerk wa
s sent to clean up a storeroom in Maui , Hawaii ..

When he got back, he was complaining that the storeroom was really filthy and that he had noticed dried mouse/rat droppings in some areas.

A couple of days later, he started to feel like he was coming down with a stomach flu, complained of sore joints and headaches, and began to vomit.

He went to bed and never really got up again. Within two days he was severely ill and weak. His blood sugar count was down to 66, and his face and eyeballs were ye! llow. He was rushed to the emergency at Pali-Momi, where he was diagnosed to be suffering from massive organ failure. He died shortly before midnight. No one would have made the connection between his job and his death, had it not been for a doctor who specifically asked if he had been in a warehouse or exposed to dried rat/mouse droppings at any time. They said there is a virus (much like the Hanta virus) that lives in dried rat and mouse droppings.
 
Once dried, these droppings are like dust and can easily be breathed in or ingested if a person does not wear protective gear or fails to wash face and hands thoroughly .

An autopsy was performed on the clerk to verify the doctor's suspicions.
 
This is why it is extremely important to ALWAYS carefully rinse off the tops of canned sodas or foods, and to wipe off pasta packaging, cereal boxes and so on.
  
Almost everything you buy in a supermarket was stored in a warehouse at one time or another, and stores themselves often have rodents.
  
Most of us remember to wash vegetables and fruits but never think of boxes and cans.
  
The ugly truth is, even the most modern, upper-class, super store has rats and mice. And their warehouse most assuredly does!
  
Whenever you buy any canned soft drink, please make sure that you wash the top with running water and soap or, if that is not available, drink with a straw.
  
The investigation of soda cans by the Center for Disease Control in Atlanta discovered that the tops of soda cans can be encrusted with dried rat's urine, which is so toxic it can be lethal. Canned drinks and other foodstuffs are stored in warehouses and containers that are usually infested with rodents, and then they get transported to retail outlets without being properly cleaned.
  
Please forward this message to the people you care about.
  
(I JUST DID!)

PPIM : Amalkan kebersihan di mana sahaja anda berada, di dalam apa jua situasi. Basuh tangan sebelum makan, basuh makanan sebelum makan!

Thursday, May 19, 2011

EMEL PILIHAN: Daging lembu tiruan

Assalamualaikum..

Just do not buy beef from chunks anymore..Must go to the wet market and make sure the meat are cut from the cow carcass in front of us !!!

THIS IS A WORLD OF DESPERADOSSS.. !!
SO WE HAVE TO EXCERCISE AMPLE CAUTION AND 
DO NOT BE COUGHT IN ITS WEB !
THIS IS TERRIBLE..


Orang China ni bukan saje pandai buat telur tiruan malah depa ni dok pandai buat daging lembu tiruan jugak.  
Yang gelinye, menggunakan DAGING BABI
Di sana, harga daging lembu dua kali lebih mahal daripada daging babi. Jadi mereka pakat tipu semua orang dengan menjadikan daging babi seolah-olah daging lembu. Dalam masa 90 minit saja, daging babi yang digoreng menjadi sesedap daging lembu. 
Macam mana mereka buat? Mereka menggunakan “beef extract” yang dijual dalam bentuk botol dan berleluasa di sana. Mereka gaulkan daging babi dengan rempah tersebut, dan wallah! Daging babi yang dihidang rasanya seperti daging lembu. 
Orang ramai pun tak dapat bezakan daging lembu tiruan tersebut. Dalam jangka masa panjang ia boleh menyebabkan cancer. Adakah teknologi ini sudah tiba di negara Malaysia? Anda tentukan. 






PPIM : Belilah produk Muslim dan tempatan! Jangan mengharapkan orang  lain dalam menentukan kehalalan dan keselamatan makanan kita. Tak mati kalau x makan makanan mereka!

KONSUMER : Pepsi & Coca Cola mengandungi zat babi

Wednesday, May 18, 2011

Motivasi dari Dr.Fadhilah Kamsah

Bismillahirrahmanirahim

Sebelum tidur, maafkan semua orang tak kira siapa ~ InsyaAllah, Allah lipat gandakan rezeki. Sebelum tidur, berdoa, depends on apa yg kita hendak sepanjang tidur,otak akan generatekan all of our wish & InsyaAllah, kita akan work towards it (ada semangat) di keesokan harinya. Makan buah sebelum breakfast, lunch & dinner ~ ikut Sunnah &dapat pahala & also boleh rujuk kpd pakar pemakanan,vit C dari buah2an yg dimakan selepas breakfast, lunch & dinner yang akan diperolehi adalah approaching 0%.

Jangan minum air semasa sedang makan (breakfast, lunch & dinner). Minum air selepas 15-30 minit selepa makan.Untuk minum, bagi teguk yg pertama sahaja, biarkan air dlm mulut about 10s then baru telan.Teguk kedua & seterusnya boleh minum terus sbb air liur ada enzyme yg boleh membunuh kuman dlm pankreas,perut, & so on yg akan dibawa oleh air tegukan pertama.
 
Seelok2nya makan malam sblm maghrib ~ ikut sunnah (Rasullullah makan sblm maghrib kecuali bulan Ramadhan saja ie masa maghrib), sbb,bagi yg tgh study (or anak2), otak akan berfungsi excellently (senang absorb ilmu) around 2 hrs slps makan so, if makan at 8:30pm, around 10:30pm baru start study and most probably hanya boleh bertahan hingga jam 12 tgh malam saja,jadi, tak byk yg boleh dipelajari berbanding kalau makan pukul 6:30(org Cina take dinner around this hour). Juga, kita tak tidur dlm kekenyangan (yg mana boleh menghindar dari membuat sembahyang malam)

Tatacara di bilik air:

Selepas buang air kecil, berdehem 3x (teran sikit) ~ boleh elak drpd dapat batu karang Semasa buang air besar,mengiring sedikit ke kiri ~ikut sunnah sbb bila mengiring ke kiri, perut akan tekan bladder and senang buang air besar

Tatacara didik anak:

Antara tips untuk dpt anak bijak/genius, ajar an ak (atau baby) tidur
mengiring ke kanan ~ sbb jantung (yg terletak sblh kiri)akan lebih"lapang"/"lega" dan mudah berdegup (erjalanan darah okay) and otak anak akan develop excellently.Bagi anak2 yg dah azalinya active or hyper-active, kurang(or jgn) pakaikan baju warna orange ~ sbb warna ini boleh merangsang secara actifnya tindak tanduk anak (ie. akan lebih nakal), sentiasa bersemangat waja & exuberant.

Tatacara didik diri sendiri:

Amalkan apa2 yg baik (juga amalan2 baru) selama 21+ plus hari berturut2 ~ Rasullullah (saw) bersabda, sst amalan yg diamalkan sekitar 21-30 hari, continuously, akan menjadi tabiat and kalau tak, ilmu itu akan mati. Buang segala rasa hasad dengki, dendam & lain2 yg -ve ~emosi2 ini akan membenarkan otak release excessive adrenaline, cortisone & toxine yg mana boleh membawa kpd bbrp penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua(tua sblm waktunya), selalu sakit perut & etc

Ada 3 kategori manu sia :- 

BERJAYA : Hari ini lebih baik daripada semalam
TERPEDAYA : Hari ini sama seperti semalam
CELAKA : Hari ini lebih teruk daripada semalam

"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar
akhirat, dunia akan mengejar kita" Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family. Usia Dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So, it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon, baginda pun did mention that all those who listen to him (on that day) shall pass on his words to others, and those to others again; and may the last ones understand his words better that those who listen to him directly...
Yang baik datang dari Allah & yg kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge & you'll lose nothing.

Wallahualam. 


Sunday, May 15, 2011

EMEL PILIHAN-LIPSTICK USED BY LADIES - BEWARE



LIPSTICK INFORMATION:

Something to consider
Next time you go shopping for
Lipstick......

This comes from someone who works in the breast cancer unit at

Mt. Sinai Hospital , in Toronto ..

From: Dr. Nahid Neman

If there is a female you care anything about, Share this with her. I did!!!!!


I am also sharing this with the males on my e-mail list, Because they need to tell the females.
THEY care about as well!


Recently a lipstick brand called 'Red Earth' decreased their prices from $67 to $9.90.
It contained lead. Lead is a chemical which causes cancer. The lipstick brands that contain lead are:

CHRISTIAN DIOR
LANCÔME
CLINIQUE
Y.S.L
ESTEE LAUDER
SHISEIDO
RED EARTH (Lip Gloss)
CHANEL (Lip Conditioner)
MARKET AMERICA-MOTNES LIPSTICK.

The higher the lead content,  the greater the chance of causing cancer. After doing a test on lipsticks,
It was found that the Y.S.L. Lipstick Contained the most amount of lead. Watch out for those lipsticks
Which are supposed to stay longer. If your lipstick stays longer, it is because of the higher content of lead.

Here is the test you can do yourself:



1. Put some lipstick on your hand.
2. Use a Gold ring to scratch on the lipstick.
 3. If the lipstick colour changes to black,
Then you know the lipstick contains lead.


PPIM : KITA MEMPUNYAI BANYAK PILIHAN DENGAN PRODUK TEMPATAN, AHLI PPIM SENDIRI ADA YANG MENGELUARKAN  'LIPSTICK'.

GERAKKAN KUASA PENGGUNA

GERAKKAN KUASA PENGGUNA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...