Sunday, January 30, 2011

[sim] INFO : Apa Ada Dalam Interlok Karya SN Abdullah Hussain?



 

JOM KITA BACA SINOPSIS NOVEL INI.

 
Oleh sebab ramai pakat dok mengamuk tak tentu pasai tentang isu Novel ini maka di sini aku persembahkan sinopsis novel tersebut. Ulasannya hangpa sendiri bikin. Yang penting jangan jadi orang yang menghukum sebelum membaca.

Sinopsis
Buku Satu – Keluarga Seman
Bahagian Buku Satu novel Interlok memaparkan kisah Seman, anak tunggal pasangan Pak Musa dan Mak Limah. Seman seorang pemuda yang gagah dan rajin tetapi tidak tahu membaca kerana tidak ke sekolah. Apabila Pak Musa sakit, secara rahsia dia meminta Seman membawa Mak Limah berpindah tanpa memberikan sebarang alasan. Akhirnya Pak Musa meninggal dunia sebelum sempat menceritakan perkara sebenar. Setelah 27 hari kematian Pak Musa, Cina Panjang menemui Seman untuk memaklumkan bahawa Pak Seman berhutang sejumlah wang daripadanya untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang. Cina Panjang menunjukkan surat-surat hutang Pak Musa. Akhirnya Seman membawa ibunya berpindah dari kampung kerana semua harta bukan miliknya lagi.


Buku Dua – Keluarga Cing Huat
Penduduk kampung gempar kerana tanaman padi dimakan belalang. Keadaan ini menyebabkan Kim Lock dan anaknya Cing Huat serta beberapa orang lelaki di kampung itu berhasrat merantau mencari pekerjaan di Singapura. Di sana Kim Lock ditawarkan menjual anaknya Cing Huat tetapi ditolaknya. Selepas 30 bulan di Singapura, Kim Lok bercadang bekerja di Melaka. Bersama-sama Kim Sui, dia dan anaknya menaiki tongkang tetapi di Muar. Dia bekerja di Lukut dan di Pulau Pinang. Akhirnya Kim Sui mengajak Kim Hock berniaga di Simpang Empat. Perniagaan mereka maju tetapi Kim Lock menjadi penagih candu hingga meninggal dunia selepas isterinya di negara China meninggal dunia. Orang Cina mendirikan sekolah Cina untuk anak-anak mereka. Cing Huat berkahwin dan dikurniakan empat orang anak. Seorang anaknya, iaitu Yew Seng rapat dengan Lazim dan keadaan ini tidak disenangi Cing Huat. Akhirnya Yew Seng keluar dari rumah ayahnya.


Buku Tiga – Keluarga Maniam
Maniam datang dari dari India dan bekerja sebagai kuli di pelabuhan Pulau Pinang. Waktu petang dia minum tuak di kedai. Dia juga mengirim wang untuk isterinya di India. Pillay tidak menyampaikan kiriman tersebut, sebaliknya isteri Maniam jatuh ke tangan Pillay akibat desakan hidup. Maniam kecewa. Dia berpindah tempat kerja dan akhirnya bekerja
di kebun kelapa di Cangkat Lima. Maniam berkahwin dengan Malini secara rahsia. Rahsia perkahwinannya dibongkar oleh Suppiah, orang kampungnya. Akibatnya, Maniam tidak disenangi dan dihalau keluar dari tempat tersebut. Peristiwa ini menyebabkan Malini meninggal dunia tiga tahun kemudian. Suppiah mencadangkan sekolah Tamil didirikan di kebun untuk anak-anak orang India. Raman, iaitu guru sekolah mengetahui bahawa Suppiah lari dari negaranya kerana takut ditangkap polis dan menerangkan perkara sebenar tentang Maniam kepada Perumal. Perumal menyesal atas tindakannya terhadap Maniam.


Buku Empat – Interlok
Maniam menjadi tandil di kebun getah. Apabila Seman datang meminta kerja, Maniam berusaha membantunya, lebih-lebih lagi sesudah mengetahui Seman ialah anak Musa, kawan baiknya. Maniam juga mendapatkan sebuah petak di rumah kuli untuk Seman dan ibunya yang telah keluar dari kampung mereka. Yew Seng pula lari dari rumah kerana kecil hati terhadap ayahnya yang tidak menghargainya. Dia bekerja di lombong bijih timah.


Seman melawat Kampung Nyiur Condong setelah dua tahun setengah meninggalkan kampung tersebut. Dia diterima baik oleh orang-orang kampung. Pinangannya untuk Gayah juga diterima dan dia menjadi menantu Mat Ranggi.

Penduduk Kampung Nyiur Condong gempar dengan kehadiran orang Jepun ke Tanah Melayu. Orang Melayu berpakat membantu Jepun mengusir Inggeris. Cing Huat pula cuba berbaik-baik dengan Seman. Pada suatu malam kedai Cing Huat dimasuki perompak. Pada masa yang sama juga Poh Eng berjaya melepaskan diri dan diselamatkan oleh Seman yang kemudian membawa Poh Eng kepada emaknya. Sementara itu, pihak Jepun mencari Yew Seng yang dipercayai terlibat dengan komunis. Yew Seng yang mengetahui adiknya hilang berjaya menemukan adiknya, Poh Eng dan dibawa menyertainya ke hutan, iaitu ke markas komunis. Pada waktu petang askar Jepun pula menangkap Mak Limah, Maniam, dan beberapa orang lagi kerana disyaki membantu komunis. Maniam diseksa kerana tidak memberikan kerjasama. Seorang Inspektor berbangsa India menyoal siasat Maniam dan melalui soal siasat tersebut, barulah diketahui bahawa Inspektor tersebut ialah anak Malini, iaitu anak Maniam sendiri. Inspektor Rama Krishnan berjanji akan menolong ayahnya dan cuba membebaskan Mak LImah.


Harga barang semakin mahal. Lazim pula menyesal kerana menyokong Jepun. Dia ditangkap Jepun. Akhirnya Jepun menyerah kalah. Semua orang bergembira, terutamanya orang Cina. Orang yang menjadi tali barut Jepun diseksa. Kumpulan Kong Beng (Kuomintang) menangkap orang-orang yang bekerjasama dengan Jepun. Yew Seng yang mengenali Lazim telah membebaskannya. Poh Eng pula berjumpa semula dengan Mak Limah. Tanah Melayu diperintah oleh Inggeris semula. Orang Melayu semakin matang. Orang Melayu menentang penubuhan Malayan Union. Akhirnya perlembagaan dibentuk. Pengaruh komunis pula mula berkembang semula di Tanah Melayu Orang Cina pula berpendapat mereka patut bekerjasama dengan orang Melayu dan India menentang komunis. Hasil kerjasama itu, Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.


Tema
 Novel Interlok bertemakan integrasi tiga kaum utama di Malaysia, iaitu Melayu, Cina, dan India yang terpaksa melalui pelbagai cabaran untuk hidup bersama-sama dalam sebuah negara yang bebas dan bermaruah.


Pak Musa, Maniam, dan Kim Lock masing-masing hidup dalam dunia yang berasingan sehingga mereka ditemukan dalam dunia yang berasingan sehingga mereka ditemukan dalam situasi yang menyebabkan mereka terpaksa bergantung antara satu sama lain.

Pak Musa terpaksa berhutang dengan Kim Lock untuk membeli harta dan hidup senang tetapi tidak sempat melunaskan hutangnya sebelum mati. Akibatnya semua hartanya diambil oleh Kim Lock menyebabkan anak dan isterinya melarat. Maniam pula membawa diri meninggalkam isteri yang sarat mengandung akibat difitnah oleh Suppiah, orang kampungnya sendiri. Kim Lock pula lebih mementingkan harta benda hingga memandang rendah terhadap orang-orang lain di sekelilingnya.


Walau bagaimanapun dalam generasi kedua, Seman anak Pak Musa menyelamatkan Poh Eng anak Kim Lock, manakala Poh Eng menyelamatkan Maniam. Yew Seng anak Kim Lock yang cedera di kaki lebih suka menerima kaki palsu yang didermakan oleh masyarakat



Persoalan
1. Persoalan penghijrahan
-Watak berhijrah untuk mengubah hidup.Kim Lock dan Maniam berhijrah dari negara asal masing-masing, iaitu China dan India ke Tanah Melayu untuk memiliki kehidupan yang lebih baik.Di Tanah Melayu juga, mereka berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka.


2. Persoalan sifat suka memfitnah dalam masyarakat
-Suppiah memfitnah Maniam sehingga rumah tangga Maniam dan Malini hancur. Maniam pula dihalau dari ladang tempat dia bekerja.


3. Persoalan kasih sayang ibu bapa yang mendalam terhadap anak-anak
- Kim Lock sangat menyayangi Ching Huat, Pak Musa sangat menyayangi Seman, dan Maniam sangat rindu dan sayang pada anaknya walaupun dia tidak pernah melihatnya. Mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka.


4. Persoalan semangat patriotisme yang kuat dalam kalangan masyarakat imigran
-Kim Lock dan Maniam masing-masing berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak mereka tidak lupa akan asal-usul bahasa ibunda mereka.


5. Persoalan kesedaran politik masyarakat berbilang kaum
-Lazim dan rakan-rakannya membentuk kumpulan menentang Malayan Union demi menjaga maruah orang Melayu. Kim Lock juga menyertai persatuan untuk menjaga kepentingan kaum Cina, manakala Raman juga berusaha untuk menyatukan kaum India di negara yang baru merdeka itu.


Jenis Plot

-Bersifat kronologi – peristiwa-peristiwa berkembang mengikut urutan waktu. Pembaca dapat mengikuti cerita dengan mudah kerana peristiwa-peristiwa disusun mengikut urutan waktu bermula dari kisah Seman, penduduk asal Tanah Melayu, kisah penghijrahan Kim Lock dan anaknya, Cing Huat (Cina Panjang), serta kisah perhijrahan Maniam ke Tanah Melayu.

-Setiap kisah dari Buku 1 hingga Buku 3 mempunyai kaitan yang amat menarik dan akhirnya ketiga-tiga watak ini bertaut dalam Buku 4 (Interlok).

-Setiap cerita dan konflik dalam Buku 1 hingga Buku 3 mempunyai hubung kait yang amat rapat dengan hukum 'sebab dan akibat' dalam sesebuah cerita.


Pembinaan Plot
Terdapat empat peringkat binaan plot, iaitu:

(i) Permulaan
-Seman sedang memotong kayu sambil diperhatikan oleh ibunya
-Ayah Seman sakit


(ii) Perkembangan
Buku 1
-Ayah Seman sakit dan meninggalkan pesanan agar membawa ibunya keluar dari kampung Nyiur Condong tanpa memberi sebarang alasan – menimbulkan konflik dalam diri Seman.
-Seman berhutang mengambil barang-barang runcit dari kedai Cina Panjang.
-Ayah Seman meninggal dunia.
-Setelah 27 hari kematian Pak Musa, Cina Panjang menemui Seman untuk memaklumkan bahawa Pak Seman berhutang hampir sepuluh ribu ringgit untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang.
-Seman menyangka ayahnya menyimpan wang lima ribu yang dipinjam daripada Cina Panjang di rumah.
-Seman membawa ibunya keluar dari kampung kerana tanah itu bukan miliknya lagi.

Buku 2
-Penduduk Tung San menghadapi masalah serangan belalang di sawah mereka. (konflik alam)
-Melalui Paman Kok Leong, Kim Lock bersama-sama dengan anaknya Cing Huat dan beberapa orang pemuda berhijrah ke Singapura.
-Di Singapura Kim Lock melakukan kerja-kerja seperti menarik lanca dan tukang angkat najis.
-Lepas itu dia dan anak ke Muar, Melaka, dan akhirnya ke Simpang Empat, Cangkat Lima dan berniaga di situ (Pulau Pinang).
-Perniagaannya semakin maju.
-Kim Lock berkenalan dengan Mei Hwa yang memang menghisap candu.
-Kim Lock mula berubah jadi penghisap candu yang tegar.
-Isterinya di Tung San, China meninggal dunia.
-Anak Kim Lock, Cing Huat berkahwin dengan Tua Tao dan mereka dikurniakan empat orang anak.
-Kim Hock meninggal dunia diikuti dengan Mei Hwa.
-Sebuah sekolah untuk anak-anak kaum Cina ditubuhkan.
-Salah seorang anak Cing Huat , Yew Seng rapat dengan orang Melayu dan tidak disenangi oleh ayahnya.
-Yew Seng keluar dari rumah akibat berselisih faham dengan ayahnya, Cing Huat.

Buku Tiga – Keluarga Maniam
-Penduduk India, antaranya Maniam berusia 30 tahun berhijrah dari Kerala, India ke Tanah Melayu dengan diuruskan oleh Kangani (wakil yang mencari buruh untuk kebun)
-Dari Pulau Pinang ke seberang – Bagan Tuan Kecil.
-Maniam menghantar wang kepada isterinya di India melalui Pillay tetapi tidak pernah sampai kepada isterinya.
-Isteri Maniam terpaksa mengikut Pillay kerana desakan hidup.
-Maniam kecewa lalu berpindah ke Cangkat Lima dan bekerja di kebun kelapa.
-Maniam berkahwin dengan Malini, anak Perumal.
-Konflik timbul lagi dengan kehadiran Suppiah, orang kampungnya ke Cangkat Lima.
-Suppiah menyebarkan cerita yang Maniam telah meninggalkan isterinya di India dan hidup isterinya melarat.
-Maniam mula berkonflik dengan bapa mentua dan masyarakat di situ.
-Maniam dihalau dari kampung.
-Maniam dipukul dalam perjalanan keluar dari Cangkat Lima tetapi dibantu oleh Pak Musa, ayah Seman.
-Raman, seorang guru sekolah dari kampung Maniam di India menceritakan sejarah hidup Suppiah di India kepada Perumal.
-Perumal kesal dengan tindakannya.

Buku Empat – Interlok
-Maniam mendapatkan kerja untuk Seman di tempat kerjanya.
-Yew Seng lari dari rumah.
-Seman kahwin dengan Gayah, anak Mat Ranggi.
-Jepun menyerang tanah Melayu.
-Poh Eng lari semasa kedai bapanya dirempuh.
-Yew Seng jumpa adiknya dan menyertai kumpulan gerila.
-Maniam ditangkap dan diseksa Jepun. Maniam bertemu dengan anaknya semula.
-Jepun menyerah kalah.
-Orang Melayu menentang Malayan Union.
-Orang Cina dan India menyertai orang Melayu menentang komunis.
-Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.


(iv) Konflik
-Ayah Seman sakit dan meninggalkan pesanan agar membawa ibunya keluar dari kampung Nyiur Condong tanpa memberi sebarang alasan – menimbulkan konflik dalam diri Seman.
-Seman berhutang mengambil barang-barang runcit dari kedai Cina Panjang.
-Konflik Seman dengan Cina Panjang - Pak Seman berhutang hampir sepuluh ribu ringgit untuk membeli tanah dan pada masa yang sama menggadaikan tanah yang dibeli kepada Cina Panjang.
-Seman membawa ibunya keluar dari kampung kerana tanah itu bukan miliknya lagi.
-Konflik manusia dengan alam - Penduduk Tung San di Cina menghadapi masalah serangan belalang di sawah mereka.
-Konflik Kim Lock untuk mendapatkan kerja di Singapura. Dia sanggup melakukan pelbagai kerja.
-Konflik Cing Huat dan ayahnya Kim Lock yang mula menghisap candu apabila berkenalan dengan Mei Hwa.
-Konflik Cing Huat dengan salah seorang anaknya, Yew Seng kerana Yew Seng rapat dengan orang Melayu.
-Yew Seng keluar dari rumah akibat berselisih faham dengan ayahnya, Kim Lock.
-Konflik Cing Huat (Cina panjang) dengan orang Melayu.
-Masalah kemiskinan penduduk India telah membawa mereka ke Tanah Melayu antaranya Maniam berusia 30 tahun berhijrah dari Kerala, India.
-Konflik Maniam dengan Pillay yang tidak amanah kerana tidak menyerahkan wang kepada isterinya dan menyebabkan isterinya menderita dan akhirnya mengikut Pillay.
-Maniam kecewa lalu berpindah ke Cangkat Lima dan bekerja di kebun kelapa.
-Perkahwinan kali kedua bagi Maniam akhirnya menimbulkan konflik kerana kesilapannya tidak memaklumkan sejarah hidupnya kepada bapa mentuanya, Perumal.
-Kehadiran Suppiah, orang kampungnya ke Cangkat Lima menimbulkan konflik kerana Suppiah menyebarkan cerita yang Maniam telah meninggalkan isterinya di India dan hidup isterinya melarat.
-Maniam mula berkonflik dengan bapa mentua dan masyarakat.
-Maniam dihalau dari kampung.
-Manim dipukul dalam perjalanan keluar dari Cangkat Lima tetapi dibantu oleh Pak Musa, ayah Seman.
-Konflik Yew Seng dengan ayahnya menyebabkan Yew Seng lari dari rumah.
-Jepun menyerang Tanah Melayu.
-Kedai Cing Huat (Cina Panjang) dirompak.
-Poh Eng lari semasa kedai bapanya dirompak.
-Yew Seng dapat berjumpa dengan adiknya dan adiknya diajak menyertai kumpulan gerila menentang Jepun.
-Maniam ditangkap dan diseksa Jepun.
-Jepun menyerah kalah.
-Orang Melayu menentang Malayan Union.
-Orang Cina dan India menyertai orang Melayu menentang komunis.


(v) Klimaks
-Peristiwa anak Maniam, Inspektor Ramakrisynan menyerang sarang komunis dan menyelamatkan Yew Seng serta Poh Eng yang sudah mula meragui perjuangan komunis.


(vi) Peleraian
-Tertubuhnya kesatuan – kesatuan yang mewakili 3 kaum terbesar di Tanah Melayu, Melayu, Cina, dan India.
-Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.


Teknik Plot / Teknik Penceritaan

1. Teknik Pemerian
- Banyak unsur pemerian dalam novel Interlok.
Pemerian tentang perlakuan Mak Limah yang sedang memerhatikan anaknya, Seman yang sedang membelah kayu. Dia membanadingkan anaknya dengan suaminya semasa muda-muda dulu.


2. Teknik dialog
- Berbanding dengan pemerian, penggunaan dialog tidak banyak
Dialognya pendek-pendek dan bergerak pantas – sesuai dengan suasana penyatuan kaum, konflik antara watak, dan zaman penjajahan Jepun. Contohnya, dialog antara Mamat Labu dengan Seman. "Orang-orang Cina tentu ditangkap oleh Jepun," ujar Mamat Labu lagi.
Mata Seman bersinar-sinar. "Betulkah mereka akan ditangkap oleh Jepun, Mamat?" "Hei, bukankah mereka itu musuh?" jawab Mamat dengan membelalakkan matanya.


3. Teknik Monolog Dalaman
- Seman kagum dengan kehebatan Pak Utih, dukun yang mengubat ayahnya.
Contoh: ……..Seman kagum melihat kekuatan hikmat dukun itu membuka mata bapanya yang sedang pejam. Memang benar dia dukun besar, kata hatinya


4. Teknik Imbas kembali
- Apabila melihat anaknya, Seman bekerja, Mak Limah teringat akan suaminya semasa muda-muda dahulu seperti anaknya.


5. Teknik Imbas Muka
- …Ada yang membuang muka. Dia berasa bahawa masa buruk baginya sudah tiba. Di atas kepalanya kini ternampak segumpal awan hitam. Sebentar lagi hujan lebat akan turun. Dia akan basah kuyup.


6. Teknik Suspens
- Kebimbangan Seman tentang kemungkinan harta milik bapanya adalah milik orang lain kerana bapanya tidak sempat memberitahunya suatu perkara…..


Watak dan Perwatakan
1. Watak Seman

-Seman merupakan watak utama.
-Seman berusia 20 tahun dan anak kepada Pak Musa
-Seman mempunyai bentuk badan seperti ayahnya tetapi kulitnya lebih cerah daripada ayahnya. Menurut pandangan ibunya, Mak Limah, Seman mempunyai sifat-sifat sperti ayahnya.
-Seorang yang taat akan arahan ibunya
Seman mematuhi arahan emaknya agar memanggil dukun semasa keadaan ayahnya semakin tenat.
-Seorang yang taat akan ajaran agama.Seman tetap bersembahyang walaupun kepalanya diikat dengan sapu tangan sahaja bukan kopiah.
-Seorang yang rajin bekerja. Seman membantu ibunya membelah kayu untuk kegunaan ibunya. Apabila ayahnya sakit, Seman banyak mengambil alih tugas ayahnya.
-Seorang yang bertanggungjawab. Seman bertanggungjawab mencarikan ibunya tempat tinggal yang selamat untuk berlindung semasa kedatangan Jepun ke Tanah Melayu.
 

 Watak Dan Perwatakan
-Seorang yang berani. Seman duduk seorang diri pada waktu malam di bawah pokok rambutan berhampiran surau sebelum ke Pekan Simpang Empat.
-Seorang yang tegas. Seman bersungguh-sungguh menolak bantuan yang diuruskan oleh Lazim kerana bertentangan dengan prinsipnya.
-Seorang yang berdikari. Seman tidak mahu menumpang di rumah Lebai Man kerana mahu berdikari.


2. Watak Kim Lock

-Watak sampingan dalam novel Interlok.
-Kim Lock berhijrah ke negara lain dan gigih untuk mengubah hidup.
-Kim Lock dengan anaknya, Cing Huat yang masih kecil berhijrah dari Tung San Cina ke Tanah Melayu untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik. Perjalanan mereka diuruskan oleh Paman Kok Leng.
-Seorang yang gigih berusaha. Di Tanah Melayu juga, mereka berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.
-Tidak mudah putus asa. Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan pelbagai barangan lain.
-Seorang yang penyayang. Kim Lock sangat menyayangi Cing Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.
-Seorang suami yang tidak setia. Apabila sudah dikuasai candu, Kim Lock lupa akan isterinya, malah tidak mahu mengambil isterinya untuk di bawa ke Tanah Melayu. Akhirnya dia menjadi penagih Candu yang sukar untuk diubati.


3. Watak Cing Huat
-Watak yang penting kerana beberapa peristiwa penting yang menimpa watak utama, iaitu Seman berpunca daripada tindakannya.
-Cing Huat datang ke Tanah Melayu semasa kecil bersama bapanya Kim Lock.
-Apabila dewasa, dia mempunyai perawakan yang tinggi. Dalam kalangan orang Melayu dia dipanggil Panjang.
-Semasa usianya 17 tahun dia sudah mampu mengendalikan kedai ayahnya.
-Dia berkahwin dengan Tua Tao, anak tiri Kim Sui dan dikurniakan empat orang anak, iaitu Yew Hock, Yew Seng, Poh Eng, dan Poh Kheng.
-Sejak kecil Cing Huat digambarkan sebagai anak yang cergas dan rajin. Hal ini digambarkan semasa di Singapura, Cing Huat bekerja di kedai runcit.
-Seorang yang menghormati orang tua Cing Huat tetap menghormati ayahnya walaupun ayahnya menjadi penagih candu. Dia amat memahami kesusahan yang dialami oleh ayahnya sebelum itu.
-Taat akan ayahnya. Cing Huat tidak membantah apabila ayahnya bercadang mengahwinkannya dengan anak tiri Kim Sui, iaitu Lim Tua Tao.
-Dia berpeluang untuk membuka kedai di tempat lain, tetapi sifat taatnya sebagai anak menyebabkan dia tetap berada di kedai tersebut.
-Seorang yang penyayang. Cing Huat sanggup balik ke Cina untuk mengambil ibunya yang masih berada di Cina tetapi tidak berkesempatan kerana ibunya telah meninggal dunia.
-Seorang yang sabar. Keputusan bapanya membawa Mei Hwa balik tidak dipersetujui oleh Cing Huat tetapi dia tidak melawan kerana dia takut akan bapanya. Walaupun diperlakukan oleh Mei Hwa seperti orang gaji dia tetap bersabar.
-Seorang yang mempunyai kesungguhan yang tinggi / semangat yang tinggi.Walaupun baru berusia 17 tahun, dia sudah dipertanggungjawabkan menjaga kedai. Dia juga dikatakan mewarisi sifat ini daripada ayahnya. (halaman 176)
-Seorang yang berani bersaing. Cing Huat yang dikatakan mewarisi sifat bapanya yang tidak tahu letih dan kalah tidak mahu bergantung pada orang lain dan tidak takut menghadapi persaingan dengan orang lain. (halaman 176). Dia dikatakan berani mengisi kedainya itu dengan pelbagai barang. Dengan cara ini pelanggan akan datang ke kedainya untuk membeli barang yang tidak ada di kedai lain.
-Seorang yang mementingkan pelajaran. Anak-anaknya bersekolah dan terlibat dalam perbincangan untuk mendirikan sekolah di situ.
-Seorang yang suka menderma. Cing Huat sangat setuju jika didirikan sekolah untuk anak-anak kaum Cina agar mereka tidak melupakan asal-usul mereka.
- Seorang yang mementingkan keuntungan / mementingkan diri. Cing Huat sanggup meminjamkan wang kepada Pak Musa dengan cagaran tanah. Jika gagal membayar hutang tersebut, tanah Pak Musa akan dirampas oleh Cing Huat atau Cina Panjang.
-Bersikap Prejudis. Cing Huat tidak membenarkan anaknya Yew Seng berkawan dengan orang Melayu, khususnya Lazim kerana pada sangkaannya mereka akan menjadi malas seperti orang Melayu.
-Melebih-lebihkan anak lelaki. Cara berfikir Cing Huat masih terpengaruh dengan ayahnya yang tidak menghargai kelahiran anak perempuan. Akhirnya Cing Huat sedar akan kesilapannya apabila dia sanggup bekerjasama dengan orang Melayu dan India.


4. Watak Maniam

-Maniam datang dari Kerala, India.
-Dia tidak membawa isterinya.
-Seorang yang mengenang budi. Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.
-Seorang yang peramah. Maniam berbual-bual dengan penumpang lain di dalam kapal semasa dalam pelayaran ke Pulau Pinang.
-Seorang yang bertanggungjawab. Maniam mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.
-Seorang yang setia. Maniam tidak berkahwin setelah meninggalkan isterinya, Malini.
-Seorang yang penyayang. Tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.


5. Watak Pak Musa
-Seorang yang tidak berpandangan jauh / tidak mementingkan pendidikan anak-anak.
Pak Musa tidak membenarkan anaknya pergi sekolah untuk belajar. Bermacam-macam cara dilakukan untuk mengelakkan anaknya, Seman daripada ke sekolah.
-Seorang yang pandai menyimpan rahsia. Pak Musa tidak memberitahu isterinya yang dia telah menjual tanah dan menggadaikan tanah rumahnya.
-Seorang yang suka berhutang. Pak Musa membeli barangan dapur secara berhutang di kedai Cina Panjang.
-Seorang yang suka menolong orang. Pak Musa menolong Maniam yang cedera walaupun mereka berlainan bangsa.


Latar
Latar Masa

1. Zaman sebelum kedatangan Jepun
-Maniam dari India belayar ke Pulau Pinang untuk mencari pekerjaan bagi mengubah kehidupan keluarganya.
2. Zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu (1941)
-Rakyat Tanah Melayu merasai keperitan hidup kerana sukar mendapatkan makanan semasa Jepun memerintah Tanah Melayu.
3. 21 tahun
-Maniam teringat akan anaknya walaupun sudah 21 tahun dia berpisah dengan Malini dan tidak pernah melihat anaknya.
4. Waktu malam
-Seman memanggil Pak Utih untuk mengubatkan bapanya yang batuk teruk.
5. 7.00 pagi
-Orang-orang Cina yang menaiki tongkang untuk ke Rantau Selatan diberi makan bubur dan lobak masin


Latar Tempat

1. Kampung Nyiur Condong
-Pak Musa dan keluarganya tinggal di kampung Nyiur Condong.
2. Singapura
-Kim Lock bekerja sebagai penarik lanca di Singapura untuk menampung kehidupannya.
3. Lukut
-Kim Lock dan Cing Huat bekerja di lombong bijih timah di Lukut.
4. Pelabuhan Pulau Pinang
-Maniam menjadi kuli mengangkat barang di Pelabuhan Pulau Pinang.
5. Di rumah Perumal
-Malini menjalani pelbagai upacara penyucian diri sebelum dikahwinkan dengan Maniam.
6. Rumah kuli ladang getah
-Maniam membenarkan Seman meninggalkan ibunya, Mak Limah, dan Poh Eng di situ untuk berlindung daraipada tentera Jepun.
7. Pekan Simpang Empat
-Kim Lock memulakan perniagaan keluarganya di Pekan Simpang Empat


Latar Masyarakat

1. Masyarakat yang suka berhutang.
-Pak Musa berbelanja di kedai Cina Panjang secara hutang sehingga sukar untuk melunaskannya.
2. Masyarakat yang gigih bekerja
-Kim Lock gigih berusaha melakukan pelbagai pekerjaan untuk mengumpul wang semasa berada di Singapura.
3. Masyarakat yang suka menolong orang
-Musa menyelamatkan Maniam yang cedera dipukul orang walaupun mereka berlainan bangsa.
4. Masyarakat yang mengenang jasa
-Poh Eng berusaha berjumpa dengan Mak Limah yang telah menjaganya dengan baik semasa pendudukan Jepun bagi mengenang jasa Mak Limah.
5. Masyarakat yang setia kepada suami
-Malini sangat setia dan sentiasa merindui Maniam walaupun suaminya telah meninggalkannya.
6. Masyarakat yang tidak mementingkan pendidikan anak-anak
-Pak Musa tidak membenarkan anaknya pergi sekolah untuk belajar. Bermacam-macam cara dilakukan untuk mengelakkan anaknya, Seman daripada ke sekolah.
7. Masyarakat yang mudah percaya akan khabar angin. 

-Perumal dan orang-orang kampung mudah percaya dengan kata-kata Suppiah tentang Maniam.
8. Masyarakat Jepun yang zalim dan kejam
-Kedatangan Jepun ke Tanah Melayu menyusahkan semua orang dengan kezaiman mereka.


Gaya Bahasa
1. Diksi
-Penggunaan telor Cina
Contoh : "Gua tidak mahu miskin susah sama lu, Seman," kata orang Cina itu setelah Seman duduk di atas bangku …
-Penggunaan Bahasa Inggeris - lodging
-Penggunaan Bahasa Jepun – Heiho, kempeitai


2. Personifikasi
-Malam yang masih muda….
-Bunyi jengkerik mendayu-dayu, begitu memilukan….


3. Simile
-Tangan Mak Limah yang berkerut seribu dan kurus seperti cakaran itu terus menghentak-hentak……

-….Musa pejam rapat, nafasnya saja yang agak keras seperti lembu marah.
-…Dalam masa hatinya bergelora bagai laut musim tengkujuh itu.

4. Peribahasa
-Makan hati berulam jantung


5. Hiperbola
-Gejolak kemarahan itu menjilat-jilat ke kiri kanan, mencari gas pembakar dari bahan-bahan kering untuk menyemarakkan lagi nyalanya, untuk mempercepat kemusnahan.


6. Sinkope
-Banyak singkatan digunakan – sesuai dengan latar belakang watak, cerita, dan latar zaman cerita ini .
Contoh :
- "Aku belum mahu kahwin, mak," katanya. Belum ada perempuan yang bersetuju dengan hatiku."
- "Masakan tak ada pula," jawabnya. "Anak tahir yang nombor dua itu bukan tak cantik. Kalau kau mahu yang cantik…..


7. Imej Alam
-Daun mengkuang.
-Cahaya matahari
-Belalang…


8. Pengulangan
-Matahari petang ayun-temayun. Sinar keemasan yang terakhir itu tertebar di merata tempat di permukaan bumi: Di atas daun pisang, di atas pelepah kelapa, di atas rumput, di atas belakang Seman di atas muka Mak Limah yang sudah lisut itu.
-Kematian menjadi salah satu rukun hidup di mana-mana saja, di kota mahupun di kampung, di laut mahupun di darat.


9. Anafora
-Dia berjalan tidak menoleh kiri dan kanan. Dia mahu lekas sampai di rumah, mahu lekas tahu apa yang sudah dilakukan orang terhadap mayat bapanya.
-Dia tidak peduli. Dia mencangkul juga.


Nilai
1. Nilai mengenang budi
-Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.


2. Nilai bertanggungjawab
-Maniam mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.


3. Nilai kesetiaan
-Maniam tidak berkahwin lagi setelah meninggalkan isterinya, Malini.


4. Nilai kasih sayang
-Tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.
-Kim Lock sangat menyayangi Ching Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.


5. Nilai kegigihan
-Di Tanah Melayu, Kim Lock sekeluarga berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.


6. Nilai tidak mudah putus asa
-Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan pelbagai barangan lain.


7. Nilai Cinta akan tanah air
-Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.
 

Nilai
-Kaum India yang diwakili oleh Cikgu Raman juga mendirikan sekolah Tamil agar anak-anak India tidak lupa akan asal-usulnya.

8. Nilai prihatin
-Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.


Pengajaran
1. Kita hendaklah mengenang jasa orang yang pernah membantu kita semasa kita menghadapi masalah.
-Maniam berusaha mendapatkan kerja untuk Seman kerana Musa, ayah Seman, pernah membantunya semasa dia dipukul oleh sekumpulan orang yang tidak dikenali.


2. Seorang suami hendaklah bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri masing-masing.
-Walaupun bekerja jauh daripada isterinya, Maniam tetap mengirim wang kepada isterinya di India melalui Pillay.


3. Seorang suami sepatutnya sentiasa setia kepada isteri masing-masing walau di mana mereka berada.
-Maniam tidak berkahwin lagi setelah meninggalkan isterinya, Malini.

4. Sebagai ibu bapa, kita hendaklah adil dalam mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak.
-Maniam tidak membenarkan isterinya membuat kerja rumah ketika isterinya sarat mengandung kerana amat sayang akan isterinya.
-Kim Lock sangat menyayangi Cing Huat. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk melindungi anak-anak mereka. Ada orang yang mahu membeli Cing Huat tetapi dia tidak bersetuju.


5. Kita hendaklah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan dalam hidup.
-Di Tanah Melayu, orang Cina dan India berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain untuk memperbaiki kehidupan mereka. Contohnya, hasil kegigihannya, Kim Lock berjaya membuka kedai yang menjual pelbagai barangan.
 

Pengajaran
6. Kita tidak seharusnya mudah putus asa terhadap sebarang kegagalan.
-Gagal di satu-satu tempat, tidak mematikan semangat Kim Lock, sebaliknya dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat sehinggalah dia bertapak kukuh di Simpang Empat sebagai pekedai runcit dan menjual pelbagai barangan lain.


7. Kita hendaklah mencintai tanah air sendiri.
-Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.
-Kaum India yang diwakili oleh Cikgu Raman juga mendirikan sekolah Tamil agar anak-anak India tidak lupa akan asal-usulnya.


8. Kita hendaklah menderma kepada orang yang memerlukan sekiranya kita mampu.
-Cing Huat berusaha dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi memastikan anak-anak kaum Cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda mereka.


9. Setiap orang perlu rajin berusaha untuk mencapai kejayaan.
-Pengajaran ini dapat digambarkan melalui watak Seman, Kim Lock, Cing Huat, dan Maniam.

http://wasiatpejuang.blogspot.com/2011/01/apa-ada-dalam-interlok-karya-sn.html

PPIM: Jika kita terus bertelagah, lupa diri dan tidak bersyukur dengan nikmat hari ini, tidak mustahil kita akan menjadi seperti Sungai Ganges http://persatuanpenggunaislammalaysia.blogspot.com/2011/01/emel-pilihan-tourist-attractions-on.html

__._,_.___

EMEL PILIHAN: Tourist Attractions on Ganges river in India

PPIM : Rakyat Malaysia harus insaf, sedar dan bersyukur. Yang nak bergaduh pasal ''Interlok" tu patut ingat dan mengambil iktibar daripada gambar-gambar ini,

Some pictures can be offensive. Please be warned that the pictures in this posting can be quite disturbing to those not used to these situations. Skip or delete if you cannot stomach this.

http://www.chinasmack.com/wp-content/uploads/2010/10/india-photos-89-560x372.jpg
http://www.chinasmack.com/wp-content/uploads/2010/10/india-photos-01-550x412.jpg
http://www.chinasmack.com/wp-content/uploads/2010/10/india-photos-03.jpg
http://www.chinasmack.com/wp-content/uploads/2010/10/india-photos-04.jpg
Animals in Puri, India.
Animals rummaging through trash and litter in Puri, India.
Indians on the side of a road in Puri, India.
Puri, India.
Garbage in Puri,  India.
The banks of the Ganges River , and women laying out cow dung to dry.
Indian woman drying cow droppings on the bank of the Ganges River.
The famous ancient city of Varanasi . The Ganges is for both morning baths and cremations.
Varansi, India.
At the river side lighting the fire for cremation.
Smoke rising from a cremation.
Smoke rising from the side of the Ganges River in India.
A fire on the bank of the Ganges River.
Floating corpses, a common sight on the Ganges !
A floating corpse in the Ganges River.
Here come the remains of a sacred cow!
The corpse of a cow in the Ganges River.
A dead animal carcass in the water in India.
The famous morning bathing by the Ganges , washing as if the rotting corpse floating by was nothing!
Bathing by the Ganges, while a corpse floats by.
Bathing in the corpse-filled Ganges !
Bathing in the Ganges River, India.
Indian women bathing by the Ganges River.
Indians bathing by the Ganges River.
A floating corpse beside some boats in the Ganges River.
A skull in the Ganges River.
A rotting corpse by the Ganges River in India.
A corpse in the midst of the morning bathing at the Ganges , what do you think?
A bloated corpse floating in the Ganges.
Stray dogs picking at  rotting corpses in India.
Stray dogs picking at rotting corpses in India.
A dead body floats in the river in India.
A bloated human corpse in the water.
A dead cow lies in the  sand in India.
Bodies in the River Ganges.
Corpses…as if they were nothing…sigh!
A dead body floats in the river as Indians in a boat pass by.
An Indian child backflips into the river  water.
The shore, covered with litter and garbage.
A rotting body on the banks of the Ganges River .
A decaying corpse in the Ganges River.
A body floating by a wharf. Gasp!
A body  floating in the Ganges River.
A floating rotten corpse.
A rotting body floating in the river in India.
The floating corpse of a sacred cow!
A floating corpse of a cow in India.
An  Indian man picks at the rotting remains of a person by the river.
The body of a cow or a sheep?
The floating body of a cow or sheep?
Ganges River scenery.
Goats eating   garbage  on  the river Ganges.
Everywhere the floating corpses of sacred cows!
A dead cow's body submerged in the river water.
Natural clothes washing area + sun drying clothes area + cow and sheep bathing pool + excrement flowing and mixing together.
Indians doing their laundry.
Ganges River morning bathing, how can this water be used for brushing teeth?
Indian women bathing and praying in the Ganges River.
Bodies abandoned at the Ganges River .
Bodies receovered from the Ganges River.
A dead elderly man by the Ganges River .
The body of an elderly man beside the river Ganges.
A body being dragged by a boat.
India, a ship drags a dead human body in the river.
Note the lower right corner. What is it? Revealed in the next photo.
A body floats by  the shore of the Ganges River.
Here comes the close-up!!!! Note the flies!!!!
A rotting corpse in the Indian river Ganges, covered with flies.
Washing after discarding a corpse.
An Indian washing his hands in a river filled with garbage.
An old man also comes to bathe.
An elderly Indian bathing by the side of the Ganges River.
Girls also come to bathe.
Young Indian women bathing by the Ganges River.
Those on the shore bathe, while in the water floats a stinking bloated corpse.
A   man  covered with soap prepares to bathe in the Ganges River.
Indians bathing by the side of the Ganges River.
A row boat rows by a bloated corpse floats in India.
A skeleton on the shore of the Ganges River .
A skeleton on the banks of the Ganges River.
A corpse floating in the Ganges River .
A rotting corpse in the Ganges River.
A rotting corpse in the Ganges River.
A rotting corpse in the Ganges River.
A rotting corpse in the Ganges  River.
Let's put the corpses-in-the-Ganges-River aside for a moment, and talk about Indians using the toilet. Have a look at the three pictures below…

These three toilet photographs represent three levels of toilets in India . Note what is common to all of them, which is that none of them have any toilet paper, but all of them have a bucket of water at arms length… yes, you've guessed correctly, Indians don't use toilet paper when using the toilet, they use their hands. After defecating, you use your left hand finger to wipe the feces around your anus, and then use the water in the bucket to wash your hand. The custom is to use your left hand to wipe your butt, so when you go into a store to select food, you mustn't use your left hand.
JY people believe, this is actually is a good habit. The first benefit is that cases of hemorrhoids are significantly lower; the second is that it can greatly save paper, good for protecting the earth's resources and the development of green initiatives. So just by doing this, it saves a great amount of wood.

A squatting toilet in India.
A squatting toilet in India.
A squatting toilet in India.
I'm not sure if I should bring out this photo…a sick elderly person, lonely standing by the Ganges River . I don't know if he is appreciating the true meaning of life or bemoaning the helplessness of human existence…that helpless expression…that remarkable face carved by the years…is unforgettable…
Don't look if you won't like it…you are responsible for yourself…
Diseased man with boils covering his body.
Sunset, rotting corpse, rowing and enjoying the beautiful scenery.
Sunset over the Ganges River, a corpse floats in the water.
Sunset, rotting corpse, a butt facing the sky.
Sunset over the Ganges River, a corpse's butt floats in the water.
A rotting corpse in the Ganges at dusk.
Dusk on the Ganges River, a corpse floats in the water.
A rotting corpse that looks like a frog.
A corpse in the River Ganges.
A person more frightening than the rotting corpses and old leper! Seems to be someone who carries dead bodies professionally.
A deformed man, probably with a skin tumor or disease.
The Ganges River filled with rotting floating corpses, and people rowing boats as if nothing were the matter.
Ganges River.
Not only do [they] wash and bathe in the Ganges River where rotting corpses float about, [they] also drink from it. My god, I can't take it anymore!
Old man squats  beside the Ganges River.
Man drinks from the Ganges River.
Rotting corpse on the shore.
The remains of a person on the beach.
Wild dogs freely tearing their food off a rotting corpse.
Stray or wild dogs eating a rotting human corpse.
Wild dogs tearing their food off the rotting corpse of a sacred cow.
Stray or wild dogs eating a rotting cow corpse.
A crow standing on a floating rotting corpse.
A crow perched atop a floating body in the Ganges River.
Corpses on the Ganges River , giving off an offensive rotting stench.
Another floating corpse in the river Ganges.
The skeletal remains of a  person in  the  waters of the river Ganges.
Dog. Crows. Fighting for a child's head as food. Dog victorious.
Dogs and crows fight over a human head.
Dog gnawing on human head.
Dog gnawing at a dead human head.
A roting corpse in the river Ganges.
Steps on the river shore with floating corpses. Can you tell how many rotting corpses are in the water?
Corpses and garbage in the Ganges River.
An old fish catcher on the shore of the Ganges River .
An Indian fishcatcher.
A floating corpse in Indian.
The tour guide said that this kind of fish in the Ganges is called "Gulang" fish, a very nice sounding name…and it is said the flavor is very good, but upon thinking of the corpses soaking in the water, the soap from the bathing, the garbage by the river…I don't have the courage to try it, not sure if this kind of fish will have a human flesh flavor…
Fish curry.
This needs no introduction as many are able to eat it domestically …but a reminder, never eat an authentic one…because the chef uses his left hand to wipe his shit when using the toilet/restroom.
An Indian chef making bread.
Here, let's see India 's free medical care.
A   public  hospital in  India.
A public hospital's surgery room.
An Indian surgery room.
An Indian public hospital.
Ganges River in the early morning, bustling because of the crowds…some to wipe themselves down, some to get water, some to bathe.
Hindu devotees perform rituals on the occasion of Mahalaya, or an auspicious day to pay homage to their ancestors, along the waste floating on  the banks of River Ganges in Calcutta, India, Sunday, Sept. 28, 2008. (AP Photo/Bikas Das)
Suddenly encountering some familiar faces, [I] was surprised…deeply admiring the guy who entered the water to his waist…
East Asian tourists at the river  Ganges.
Flagrantly floating downstream not 500 meters at another set of steps [into the river] was a corpse. Even foreigners had taken out their cameras to snap photos. I wonder how that swimming guy just mentioned above felt…
A dead body floats by the steps on the Ganges River.
Two photographs after going ashore…
An elderly person doing morning exercises, technical difficulty rating 3.0, far higher than the Tai-chi exercises of old men and women in China 's parks.
A  Sadhu  or  holy man performs  yoga on the banks of river Ganges in the northern Indian city of Allahabad June 25, 2008. Sadhus are dedicated to achieving Nirvana (liberation) through meditation and prayers by giving up three Hindu goals of life: Kama (enjoyment), Artha (practical objectives) and Dharma (duty).    REUTERS/Jitendra Prakash (INDIA)
Accepting a holy water baptism…valiantly emerging from the water…his motions too carefree…
A Sadhu, or Hindu holy man,  emerges from a holy dip in the Ganges River in Allahabad, India, Thursday, July 10, 2008. Allahabad, on  the confluence of the Ganges, Yamuna and the  mythical Saraswathi  rivers, is  one of  Hinduism's important centers. (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)
Not enough money to buy [enough] firewood, those two feed will not be able to burn away, so it looks like they can only be discarded into the Ganges River…the people baptizing [in the Ganges], will they be so daring as to find a foot…?
A pyre burns at a cremation ground on the banks of river Ganges in the northern Indian city of Varanasi December 15, 2007. Hindus believe  that dying in  Varanasi and having their remains scattered in the Ganges allows their soul to escape a cycle of death and rebirth, attaining "moksha" or  salvation.  REUTERS/Arko Datta (INDIA)
Now let's return to this post's main topic…the rotting corpses in the Ganges River .
A rotten corpse in the Ganges River.
A frame grab taken September 30, 2007 and  released October 1, 2007, shows the body of a dead Buddhist monk floating in Pazondaung River in Yangon. It is not known when the monk was killed. REUTERS/Democratic Voice of  Burma (MYANMAR)
What are the dogs eating? Notice what is in the water on the left side of the image!
Wild dogs tearing at animal and human remains.
Swimming and bathing even with so many rotting corpses around.
An Indian swims in the river Ganges amongst the garbage and rotting corpses.
There are a small number of middle-aged men and women squatting on the steps brushing their teeth, none of them using toothbrushes, half of them using their fingers, the other half using twigs, swallowing the water after brushing, and then cupping and drinking down a few more gulps, which happens to be in the opposite direction of people in other countries brushing their teeth and then spitting the water out.
An Indian woman brushes her teeth with water from the Ganges River.



PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...